View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Effect van de Plaatsing van Quizzen op de Leeruitkomsten van Lerenden

        Thumbnail
        View/Open
        5538025_attempt_2020-06-08-23-50-12_DEFINITIEF_masterthesis_effect_quizzen_LisaRzepka.pdf (763.8Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Rzepka, L.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het is tegenwoordig gebruikelijk om quizzen in te zetten in online onderwijs. Quizzen blijken tot betere leerresultaten te leiden door de stimulans van bepaalde geheugenprocessen die het leren faciliteren. Om leerresultaten te meten, worden veelal de maatstaven retention, near en far transfer gebruikt. Gezien de verschillende theorieën die het effect van de plaatsing van quizzen (prelecture en postlecture) verklaren, is dit onderzoek bedoeld om meer helderheid te verschaffen over het gebruik van quizzen. De beoogde groep deelnemers in dit onderzoek bestond uit studenten aan de Universiteit Utrecht. Door de gevolgen van het coronavirus, werd besloten om de doelgroep te vergroten. Uiteindelijk hebben 103 deelnemers meegedaan aan het onderzoek. De leersituatie tijdens dit onderzoek bestond uit een quiz, weblecture en kennistoets. De plaatsing van de quiz verschilde tussen de twee condities. Er is geen significant effect gevonden tussen de twee condities op de score van de kennistoets. Daarnaast was ook geen significant verschil gevonden tussen de twee verschillende condities op retention, near en far transfer. In vervolgonderzoek kan gekozen worden om een onderzoek uit te voeren dat het gehele leerproces van flipped learning omvat met zowel online als face-to-face onderdelen. Bovendien zou een ruimere steekproef de kans op significante verschillen kunnen vergroten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38629
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo