Het Effect van de Plaatsing van Quizzen op de Leeruitkomsten van Lerenden
Summary
Het is tegenwoordig gebruikelijk om quizzen in te zetten in online onderwijs. Quizzen blijken tot betere leerresultaten te leiden door de stimulans van bepaalde geheugenprocessen die het leren faciliteren. Om leerresultaten te meten, worden veelal de maatstaven retention, near en far transfer gebruikt. Gezien de verschillende theorieën die het effect van de plaatsing van quizzen (prelecture en postlecture) verklaren, is dit onderzoek bedoeld om meer helderheid te verschaffen over het gebruik van quizzen. De beoogde groep deelnemers in dit onderzoek bestond uit studenten aan de Universiteit Utrecht. Door de gevolgen van het coronavirus, werd besloten om de doelgroep te vergroten. Uiteindelijk hebben 103 deelnemers meegedaan aan het onderzoek. De leersituatie tijdens dit onderzoek bestond uit een quiz, weblecture en kennistoets. De plaatsing van de quiz verschilde tussen de twee condities. Er is geen significant effect gevonden tussen de twee condities op de score van de kennistoets. Daarnaast was ook geen significant verschil gevonden tussen de twee verschillende condities op retention, near en far transfer. In vervolgonderzoek kan gekozen worden om een onderzoek uit te voeren dat het gehele leerproces van flipped learning omvat met zowel online als face-to-face onderdelen. Bovendien zou een ruimere steekproef de kans op significante verschillen kunnen vergroten.