Samenwerking en Gescripte Samenwerking bij Game-based Leren (Collaboration and Scripted Collaboration with Game-based Learning)
Summary
De leermogelijkheden van Game-Based Leren (GBL) lijken cruciaal voor de competenties die moderne burgers en professionals in het bedrijfsleven nodig hebben in het huidige informatietijdperk. GBL leidt echter niet altijd tot het gewenste resultaat. Er kan sprake zijn van oppervlakkig leren, impliciete kennis opdoen als gevolg van intuïtief leren, waarbij kennis en vaardigheden onvoldoende kunnen worden toegepast in situaties buiten de game. Samenwerking tijdens GBL geeft ruimte voor bewuste reflectie op het leermateriaal en het creëren van formele en expliciete kennis. Enkel samenwerking zou echter niet altijd de gewenste resultaten geven, ondersteuning in de vorm van een script zou leerlingen kunnen helpen bij het selecteren van informatie, vergelijken van perspectieven, reflectie en de voortgang van taken om daarmee de kwaliteit van de leeropbrengst te kunnen bewaken. Binnen de huidige studie is de leeropbrengst bij individueel GBL, samenwerking bij GBL en gescripte samenwerking bij GBL vergeleken. Een significant verschil tussen de scores van de voor- en nameting werd gevonden voor enkel het spelen van de game. Er bleken echter geen significante verschillen tussen de groepen te bestaan. Zowel voor de leeropbrengst als voor de motivatiewinst niet. Deze studie levert wel het bewijs dat gescripte samenwerking een gevoel van verbondenheid versterkt en daarmee van positieve invloed is op de motivatie bij GBL.