View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Stimuleren van Role Breadth Self-efficacy bij Oudere Werknemers door Leidinggevenden

        Thumbnail
        View/Open
        Master's Thesis Lisa M.J.A. Mutsaers 5645603 08-06-2020.pdf (566.0Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Mutsaers, M.J.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Nederlandse samenvatting: Arbeidsmobiliteit is een factor die individuen in staat stelt om mee te bewegen met veranderingen op de arbeidsmarkt. Van oudere werknemers wordt verondersteld dat zij minder arbeidsmobiliteit vertonen. De mate van arbeidsmobiliteit hangt samen met de role breadth self-efficacy van werknemers. Daarnaast wordt arbeidsmobiliteit gestimuleerd door mogelijkheden voor het opdoen van ervaringen met het uitvoeren van bredere en proactieve taken. De beschikbare mogelijkheden en de ontwikkeling van role breadth self-efficacy lijken samen te hangen met het gedrag van leidinggevenden. In huidig kwalitatief onderzoek werd onderzocht welk gedrag van leidinggevenden de ontwikkeling van role breadth self-efficacy bij oudere werknemers stimuleert. Hiertoe stond de volgende onderzoeksvraag centraal: ‘hoe ervaren oudere werknemers hun leidinggevende als stimulerend in de ontwikkeling van hun role breadth self-efficacy?’. Om inzicht te krijgen in de percepties van oudere werknemers werden semi-gestructureerde interviews afgenomen. Resultaten toonden aan dat zowel direct gedrag van een leidinggevende in de vorm van aanmoediging, beschikbaarheid en waardering als een organisatiecontext voor leren en ontwikkelen door oudere werknemers als stimulerend wordt ervaren in het ontwikkelen van role breadth self-efficacy. Ten aanzien van het bevorderen van arbeidsmobiliteit zouden leidinggevenden meer aandacht kunnen besteden aan een leerklimaat waarin oudere medewerkers role breadth self-efficacy kunnen ontwikkelen. English summary: A factor that enables individuals to keep up with changes in the current labor market is labor mobility. It is often assumed that older employees exhibit less labor mobility. The degree of labor mobility is related to the role breadth self-efficacy of employees. Labor mobility is also stimulated by the opportunities older employees get to gain experiences with performing tasks outside the current task requirements and responsibilities. These possibilities are influenced by the behavior of their leaders. This qualitative study investigates which behavior of leaders influences the development of role breadth self-efficacy among older employees. The research question of this study was: ‘how do older employees perceive their supervisor as stimulating in the development of their role breadth self-efficacy?’. To gain insight into the perceptions of older employees, semi-structured interviews are conducted. Results showed that both direct managerial behavior in the form of encouragement, availability and appreciation, as well as an organization context for learning and development is perceived as stimulating in the development of role breadth self-efficacy by older employees. With regard to promoting labor mobility, managers should pay more attention to a learning climate in which older employees can develop role breadth self-efficacy.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38625
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo