dc.description.abstract | Studenten volgen tijdens hun opleiding of studie steeds meer stage, om al tijdens de opleiding de beroepspraktijk te ervaren. Onderzoek naar mbo/hbo-stages laat zien dat stagiaires grote verschillen ervaren tussen opleiding en stage. Die leiden vaak tot discontinuïteit, maar zijn ook potentieel leerzaam. Dit onderzoek verkent welke verschillen universitaire studenten ervaren tussen studie en stage en of zij hierin dezelfde soort en mate van discontinuïteit ervaren. Daarnaast verkent dit onderzoek hoe ze met eventuele discontinuïteiten omgaan. Er is ook nagegaan hoe de ervaring met de verschillen veranderen over tijd. De onderzoeksvraag van dit onderzoek is: Welke verschillen tussen universitaire opleiding en stage ervaren studenten als discontinuïteit en hoe gaan studenten met deze discontinuïteiten om? Uit de inhoudsanalyse van de semigestructureerde interviews met acht universitaire stagiaires op twee momenten gedurende hun stage, blijkt dat zij met name verschil ervaren in de hoeveelheid gebruikte theorie, de structuur, de sfeer en de mate van begeleiding die ze vanuit beide contexten krijgen. De verschillen lijken over het algemeen tot weinig discontinuïteit te leiden. Zowel op de momenten dat er sprake is van discontinuïteit en continuïteit passen stagiaires leermechanismen toe. Over tijd blijkt de ervaring met de verschillen en de leermechanismen veranderen wanneer dat een stagiaire hier het nut van inziet. De resultaten laten zien dat universitaire stagiaires goed om kunnen gaan met verschillen tussen studie en stage en wanneer zij een belemmering hierdoor ervaren, ze hier actief mee aan de slag gaan en deze belemmering oplossen. | |