Vergemakkelijkt een grensobject de overgang van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs?
Summary
Een soepele overgang van primair onderwijs (PO) naar het voorgezet onderwijs (VO) is cruciaal voor de leerloopbaan van leerlingen. In de informatieoverdracht tussen de PO en VO docent gaat wel eens wat mis, waardoor leerlingen op het voorgezet onderwijs van niveau moeten veranderen. Dit leidt tot de volgende onderzoeksvraag: Hoe ervaren docenten PO en VO de informatieoverdracht bij de transitie van een leerling van PO naar VO wanneer ze (enkel) grensobjecten gebruiken?’ Het grensobject binnen dit onderzoek is Onderwijs Transparant (OT). Er zijn zes PO docenten en zes VO docenten geïnterviewd over hun ervaringen met OT en zaken zoals het voeren van een gesprek tussen de PO en VO docent (warme overdracht). Aan de hand van een inhoudsanalyse kan geconcludeerd worden dat docenten over het algemeen positief zijn over OT en het functioneren van een warme overdracht. Desalniettemin blijkt er behoefte aan enkele aanpassingen om het grensobject te verbeteren. Zo zou een terugkoppeling naar de PO school een waardevolle toevoeging zijn. Het belang van de expliciete betrokkenheid van de ouders bij de overgang wordt door de PO en VO leerkrachten in twijfel getrokken. Daarnaast blijkt dat de VO school niet gebaat bij grote hoeveelheden informatie, belangrijke informatie raakt hierdoor ondergesneeuwd.