De Invloed van Badges op Motivatie bij Mbo Studenten in een Online Leeromgeving
Summary
In het onderwijs is het gebruik van digitale badges toegenomen. Uit onderzoek is gebleken dat badges tot hogere motivatie kunnen leiden. Voor studenten in het middelbaar beroepsonderwijs is dit van belang omdat zij een lage motivatie hebben. Dit onderzoek meet de effecten van badges op motivatie bij studenten in het middelbaar beroepsonderwijs in een online leeromgeving. Studenten hebben zes weken lang een 3D tekenencursus gevolgd in een online leeromgeving, waarbij de experimentele conditie gemanipuleerd is door middel van badges. Badges bleken geen invloed te hebben op de intrinsieke en extrinsieke motivatie. Uit de logdata is gebleken dat studenten in de conditie met badges vaker cursuspagina’s bezocht hebben in de online leeromgeving en ook meer opdrachten hebben ingeleverd dan studenten in de conditie zonder badges. Toekomstig onderzoek kan zich richten op een verklaring wat de effecten van badges zijn gedurende een cursus op de toename of afname van motivatie, wat de effecten van verschillende kleuren badges zijn op de motivatie van studenten en toekomstig onderzoek kan zich richten op welke mechanismen ervoor zorgen dat studenten meer opdrachten en cursuspagina’s bezochten door het toevoegen badges in online leeromgevingen.