De verhalen van laagopgeleide werknemers over hun ervaringsverleden en leerintenties voor formele leeractiviteiten.
Summary
Voor laagopgeleide werknemers is een leven lang leren niet vanzelfsprekend. Door eerdere negatieve ervaringen met scholing, een lagere intrinsieke leermotivatie en weinig steun vanuit een organisatie nemen laagopgeleide werknemers minder snel deel aan formele leeractiviteiten, terwijl ook dit juist belangrijk is om employability te versterken. Dit onderzoek richt zich op de leerintenties van laagopgeleide werknemers met betrekking tot formele leeractiviteiten en ervaringen die zij met zich meedragen vanuit het verleden. De onderzoeksvraag luidde: ‘‘Op welke manier ervaren laagopgeleide werknemers aspecten uit het ervaringsverleden als stimulerend of belemmerend met betrekking tot hun leerintenties voor formele leeractiviteiten?’’. Veertien laagopgeleide werknemers uit verschillende sectoren hebben deelgenomen aan semigestructureerde tijdlijn interviews. De data is met behulp van een template analyse geanalyseerd. Eerdere negatieve ervaringen met scholing lijken geen belemmerende rol te spelen bij de leerintenties voor formele leeractiviteiten. De werknemers hebben positieve ervaringen met formele leeractiviteiten op latere leeftijd en hebben behoefte om zichzelf te ontwikkelen. Verder lijken zelf initiatief nemen, ouder worden en steun vanuit de organisatie leerintenties te stimuleren. Voor de praktijk maakt dit onderzoek inzichtelijk dat organisaties mogelijk de leerintenties voor formele leeractiviteiten kunnen stimuleren. Meer onderzoek naar het ervaringsverleden met betrekking tot leerintenties is nodig.