View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Animatie en statische visualisatie in het tekenonderwijs: Het effect op motivatie en prestatie van leerlingen uit groep 6 en 7.

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis_ABergenHenegouwen_6571670.pdf (332.6Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Bergen Henegouwen, A.R.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Tekeningen van basisschoolleerlingen zijn volgens de Inspectie van het Onderwijs achteruit gegaan ten opzichte van 1996. In dit onderzoek wordt bekeken hoe de tekenvaardigheid van leerlingen verbeterd kan worden door het inzetten van twee vormen van multimedia. Aangezien motivatie van invloed is op de ontwikkeling wordt dit tevens meegenomen in het onderzoek. Dit onderzoek richt zich op de multimedia vormen ‘animatie’ en ‘statische visualisatie’ voor tekeninstructie, om de prestatie en motivatie voor tekenen te vergroten van leerlingen uit groep 6 en 7. Een experiment is uitgevoerd met 127 leerlingen. De experimentele groep kreeg een animatie te zien en de controle groep een statische visualisatie, die het proces weergaven om een tekening te tekenen. De motivatie is voor en na de interventie gemeten met een vragenlijst. De prestatie is gemeten met een beoordelingsrubriek. De resultaten hebben aangetoond dat een animatie instructie niet effectiever is dan een statische visualisatie instructie voor de prestatie en motivatie voor tekenen. Leerkrachten van groep 6 en 7 kunnen gebaseerd op dit onderzoek beide instructies inzetten in de tekenles. Vervolgonderzoek kan zich richten op het inzetten van deze interventie voor een langere tijd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38590
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo