Het gebruik van ICT in het voortgezet onderwijs en de intrinsieke leerling schoolmotivatie
Summary
Middelbare scholieren gebruiken in toenemende mate laptops en tablets (ICT). Onderzoek toont aan dat het ICT-gebruik samenhangt met meer motivatie van de leerling. Er is echter weinig onderzoek dat deze motivatie onderscheid in intrinsieke motivatie. Tevens is onderzoek veelal niet uitgevoerd binnen de Nederlandse context. Aangezien intrinsieke motivatie van belang is voor verscheidene onderwijsdoeleinden, onderzoekt het huidige onderzoek of het ICT-gebruik een voorspeller is voor intrinsieke leerling schoolmotivatie, en of hierin sekseverschillen waarneembaar zijn. Het doel van dit onderzoek is dan ook om meer kennis te vergaren over dit onderwerp en scholen te adviseren omtrent de verplichting en het nut van ICT. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden, is een zelfgemaakte online vragenlijst gebruikt welke de intrinsieke leerling schoolmotivatie, de vier domeinen hiervan (autonomie, competentie, interesse/plezier en sociale verbondenheid), en de frequentie en gehechte waarde van ICT-gebruik binnen de schoolcontext
bevraagd. 67 studenten tussen de 14 en 20 jaar vulden de vragenlijst individueel thuis in. De resultaten laten significante sekseverschillen zien voor intrinsieke motivatie, interesse/plezier en competentie, waarbij meisjes hoger scoorden. Er werd echter een niet-significante relatie gevonden voor ICT-gebruik als voorspeller voor intrinsieke leerling schoolmotivatie, wat ook waarneembaar was voor de voorspelling met sekse als moderator. Al met al laat dit onderzoek zien dat ICT geen positieve voorspeller is voor de intrinsieke leerling schoolmotivatie. Hierom wordt scholen ook geadviseerd om, omtrent de motivatie van hun leerlingen, het ICT-gebruik niet te verplichten. Het huidige onderzoek kent echter ook enkele methodologische limitaties, waaronder een scheve sekseverdeling. Om deze reden wordt ook geadviseerd dat vervolgonderzoek deze limitaties in acht neemt, maar ook de verschillende niveaus en klassen en mogelijke contextuele factoren welke een modererende of mediërende invloed kunnen hebben.
High school students increasingly use laptops and tablets (ICT). Research shows that ICT-use leads to more student motivation. However, little research distinguishes this motivation to intrinsic motivation within Dutch context. Since intrinsic motivation is important for educational purposes, this study investigates whether ICT-use is an indicator for more intrinsic student school motivation, and whether sex differences can be seen for this prediction. The aim of this study is to gather more knowledge about this subject and advise schools about obligating ICT and its usefulness. To answer the research question, a self-made online questionnaire has been carried out which questions intrinsic student school motivation, its four domains (autonomy, competence, interest/pleasure and social connectedness), and the frequency and attached value of ICT-use within the school context. 67 students between 14 and 20 years old completed the questionnaire individually at home. Results showed significant sex differences for intrinsic motivation, interest/pleasure and competence, at which girls scored higher. Besides that, a non-significant prediction of ICT-use for intrinsic student school motivation was found, which was also found for the prediction with gender as moderator. All in all, this study did not find ICT as a positive predictor for intrinsic student school motivation. Hence, it is not advised to obligate ICT-use within high schools to improve the intrinsic motivation of the students. Current research found certain methodological limitations, for example the skewed sex distribution. Therefore, this study suggests that further research takes these limitations into account, reckons
the various levels and classes of education and possible contextual factors which could have a mediating or moderating influence.