Confessionele conventies in filmconsumptie: De rol van de Christelijke Film Actie in de filmcultuurvorming in Zeeland, in de Jaren vijftig.
Summary
In dit bachelor eindwerkstuk zal onderzoek gedaan worden naar de rol van de Christelijke Film Actie in het mede vormgeven van de filmcultuur in Zeeland in de jaren vijftig. Er wordt onderzocht hoe de organisatiestructuur en de activiteiten van de CEFA zijn vormgegeven, in het bijzonder in Zeeland. Daarnaast worden de reactie op het werk van de CEFA in Zeeland onderzocht.
Het heuristische model dat gebruikt zal worden, is afkomstig van Judith Thissen en André van der Velden. Gezien de beperkingen van dit onderzoek, richt ik mij alleen op de eerste twee aandachtspunten die volgens dat model onderzocht moeten worden, namelijk: de verhalen die in omloop zijn omtrent de CEFA en ten tweede de handelingspraktijken die verbonden zijn aan deze verhalen. De volgende hoofdvraag is gesteld voor dit onderzoek: Hoe hielp de Christelijke Film Actie mede vorm te geven aan filmvertoning en -consumptie in Zeeland in de jaren vijftig?
Om antwoord te geven op deze hoofdvraag, wordt er voor dit empirische onderzoek een historisch bronnenonderzoek uitgevoerd. Het primaire bronnencorpus zal ten eerste bestaan uit een collectie van CEFA-archiefstukken. Ten tweede zal het digitale krantenarchief van de Zeeland krantenbank gebruikt worden.
In de conclusie heb ik op basis van de resultaten die voortkwamen uit het bronnenonderzoek, beargumenteerd dat de CEFA een beperkte rol had in Zeeland, in de jaren vijftig. De oorzaken hiervan zijn divers. Ten eerste was er de aanhoudende mijdende houding jegens de film in de protestants-christelijke kring. De tweede oorzaak was de monopolistische positie van de NBB, waardoor deze brancheorganisatie de CEFA effectief kon weren uit de filmsector. Deze twee oorzaken droegen bij aan de laatste factor, namelijk: de aanhoudende problemen omtrent het structureren en consolideren van de CEFA-organisatie.