Het effect van BBL-opleidingen op de vertrekintenties van zorgwerkers in de ouderenzorg.
Summary
Het tekort aan zorgpersoneel vormt een langdurig probleem voor ouderenzorgorganisaties. Omdat de aanwas van gediplomeerde zorgmedewerkers klein is, kan het voor werkgevers in de zorg ook relevant zijn om ook niet-gediplomeerde werknemers aan te trekken en deze zelf op te leiden middels een beroepsbegeleidende leerweg (BBL-opleiding). Deze studie had als doel om inzicht te verschaffen in de waarde van BBL-opleidingen voor het behoud van zorgwerkers in de ouderenzorg, en onderzocht de relatie tussen BBL-opleidingen, affectieve organisationele commitment, on-the-job-embeddedness, en turnover intentions. Dit onderzoek was kwantitatief en cross-sectioneel van aard, en werd uitgevoerd in een ouderenzorgorganisatie in Nederland. De dataverzameling geschiedde middels een online-vragenlijst waaraan 192 respondenten van verschillende functieniveaus deelnamen. Hieronder bevonden zich helpenden, verzorgenden IG, en verpleegkundigen. Er is geen negatief verband gevonden tussen BBL-opleidingen en turnover intentions. Zorgwerkers die een BBLopleiding hebben voltooid, hadden verhoogde korte-termijn turnover intentions, wat kon worden gelinkt aan theorieën rondom de zogenoemde inzetbaarheidsparadox. Ondanks dat affectieve commitment en on-the-job-embeddedness relevante antecedenten voor turnover intentions blijken, is er geen mediërend effect gevonden van deze variabelen tussen de relatie van BBL-opleidingen en turnover intentions. Vervolgonderzoek naar BBL-opleidingen bij verschillende (zorg)organisaties is nodig om met zekerheid te kunnen bewijzen of BBL-opleidingen leiden tot een beter behoud van personeel.