View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Playfulness in Snapchat

        Thumbnail
        View/Open
        BA Eindwerkstuk Stijn Goossens 4266226.pdf (2.023Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Goossens, S.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek analyseer ik het sociale platform Snapchat, dat bekend werd door vernieuwende functies zoals AR-lenzen en Stories, die inmiddels ook een belangrijke rol spelen op andere sociale platforms. Met mijn analyse van de camerafunctionaliteiten binnen Snapchat hoop ik het belang van het concept playfulness aan te tonen, met betrekking tot onderzoek naar sociale platforms in verschillende academische velden. Ik hanteer twee benaderingen voor het concept playfulness, namelijk zoals deze door Miguel Sicart en Nina Lieberman zijn aangedragen. Met behulp van de eigen concepten ‘ontdekkende creatie’ en ‘lachspiegel-effect’, constateer ik dat playfulness onder andere invloed heeft op creatie, ontdekken en zelfpresentatie binnen de Snapchat-camera. Creatie, omdat de virtuele bewerkingsmogelijkheden aanzetten tot een speels experimenteel gebruik met behulp van simpele functies en gemakkelijke correctiemogelijkheden. Ontdekken, omdat het platform de gebruiker aanzet nieuwe functionaliteiten te ontdekken en opzoek te gaan naar de grenzen van functies zoals faceswap. Tot slot zelfpresentatie, doordat Snapchat met behulp van Bitmoji’s de gebruiker een avatar laat creëren om deze vervolgens zelf op een speelse wijze te implementeren in de mogelijkheden binnen de camera. Bovendien geven de AR-lenzen de mogelijkheid om de realiteit met een filter te bekijken en het rollenspel binnen de zelfpresentatie te versterken met uitbundige maskers. Ik concludeer dat dit perspectief op platforms belangrijk is om meer inzicht in het gebruik van sociale media te krijgen en zodat het effect op de gebruiker gemakkelijker onderzocht kan worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38543
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo