Ambtelijk leiderschap in beweging
Summary
Onze samenleving is volop in beweging. Organisaties en hun leiders hebben zich hieraan aan
te passen. Een grote uitdaging voor ambtelijk leiders ligt in het feit dat onze samenleving steeds
meer een netwerksamenleving aan het worden is. Een samenleving waarin de sociale structuur
bestaat uit netwerken, mogelijk gemaakt door ontwikkelingen op het gebied van informatie en
communicatietechnologieën. Dit onderzoek maakt gebruik van een casestudie: de organisatie
Rijkswaterstaat diende als onderwerp. In dit onderzoek wordt ingegaan op hoe het ambtelijk
leiderschap bij Rijkswaterstaat mee beweegt in transitie naar een netwerksamenleving. Hierbij
staat de onderzoeksvraag: “Wat gebeurt er met ambtelijk leiderschap bij Rijkswaterstaat in de
transitie naar een netwerksamenleving?” centraal.
Om de hoofdvraag te beantwoorden is in een literatuurstudie ingegaan op wat ambtelijk
leiderschap is, waar een netwerksamenleving uit bestaat en welke leiderschapstypen passen bij
een netwerksamenleving. Vervolgens is een empirisch onderzoek verricht onder 14
ambtenaren van Rijkswaterstaat. Dit onderzoek levert een aantal inzichten omtrent (ambtelijk)
leiderschap tijdens verandering en levert hiermee een bescheiden bijdrage aan de literatuur en
de praktijk (Rijkswaterstaat).
Uit de resultaten voortkomend uit het empirisch onderzoek kunnen verschillende conclusies
worden getrokken. In transitie naar de netwerksamenleving worden meer
netwerksamenwerkingen aangegaan. In deze ontwikkeling lijken verschillende zaken te
gebeuren met het ambtelijk leiderschap bij Rijkswaterstaat. 1) kenmerken van
transformationeel leiderschap, zoals het hebben van een sterke visie en charisma, worden van
groter belang. 2) Er wordt meer verbindend leiderschap gevraagd en getoond, wat mogelijk
wordt gemaakt door zaken als een open houding, goed luisteren en kennis van de betrokken
partners. 3) Leiderschap wordt sterker situationeel. Zo blijken leiderschapsstijlen sterk situatie
afhankelijk en verschilt per samenwerking wie leiderschap op zich neemt. Dit laatste speelt
vooral tussen de grote opdrachtgevers onderling. Het fluïde karakter van leiderschap in transitie
naar de netwerksamenleving beschreven in de literatuurstudie wordt echter niet gevonden.
Daarnaast spelen de ontwikkelingen op het gebied van informatie en
communicatietechnologieën een grote rol in transitie naar de netwerksamenleving. Hierbij lijkt
minder te gebeuren met het leiderschap bij Rijkswaterstaat en geven ambtenaren in sommige
gevallen aan deze middelen te willen vermijden. Leiderschap bij Rijkswaterstaat lijkt in
mindere mate mee te bewegen in deze ontwikkeling. De effectiviteit van
netwerksamenwerkingen als grotendeels wordt geleund op verschillende ICT-middelen blijkt
echter ook beperkt.