Leiderschap en inclusie Een comparatieve studie naar de rollen van inclusief- en ethisch leiderschap in de ervaren inclusie van werknemers.
Summary
In een samenleving waar er veel aandacht bestaat voor diversiteit wordt inclusief leiderschap
beschreven als een leiderschapsstijl die binnen diverse groepen het gevoel van inclusie kan
veroorzaken. In de wetenschap bestaan er echter twijfels of inclusief leiderschap optimaal is
vormgegeven. Ethisch leiderschap is een leiderschapsstijl die veel conceptuele overeenkomsten
heeft met inclusief leiderschap maar ook enkele conceptuele verschillen. Dit onderzoek richt
zich er daarom op om in kaart te brengen welk effect beide leiderschapsstijlen hebben op de
ervaren inclusie, en welke conceptuele bijdrage ethisch leiderschap kan brengen aan inclusief
leiderschap. De hoofdvraag hierbij luidt: Wat is het relatieve effect van inclusief leiderschap en
ethisch leiderschap op de ervaren inclusie van werknemers?
Om de effecten van beide leiderschapsstijlen op de ervaren inclusie inzichtelijk te maken zijn
de percepties op het gebied van inclusie, en de percepties over de leidinggevende op het gebied
van inclusief- en ethisch leiderschap geanalyseerd binnen een onderzoeksgroep van 121
werknemers uit verschillende sectoren.
De resultaten uit dit onderzoek tonen aan dat ethisch leiderschap een zelfstandig effect heeft op
de ervaren inclusie bovenop het effect van inclusief leiderschap. Tevens tonen de resultaten dat
er zowel een sterke conceptuele als empirische overlap tussen beide leiderschapsstijlen bestaat.
Tot slot wijzen de resultaten uit dat het unieke effect van inclusief leiderschap op de ervaren
inclusie zich beperkt tot het betrekken van etnisch-culturele diversiteit op de werkvloer. Op
basis hiervan wordt de rol van ethiek in het bereiken van inclusie op de werkvloer benadrukt,
en de integratie van beide leiderschapsstijlen.
Op basis van de resultaten zijn aanbevelingen voor toekomstig onderzoek geformuleerd,
aanbevelingen voor de praktijk, en zijn beperkingen van het onderzoek beschreven.