View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Effect van Onbewust Redeneren op het Kwantitatief Schatten

        Thumbnail
        View/Open
        Buiks, L-3444880 en Ottema, FJ-3328724 en Riet, B-3455491.pdf (288.7Kb)
        Author
        Buiks, L.M.P.J.
        Ottema, F.J.
        Riet, B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoekverslag wordt beschreven in hoeverre er betere antwoorden gegeven worden op kwantitatieve schattingsvraagstukken als deze via onbewust redeneren tot stand komen, dan als deze via bewust redeneren tot stand komen. Tevens wordt onderzocht in hoeverre het toevoegen van afbeeldingen hierop van invloed is. Dit wordt gedaan door middel van een factorieel 2x2 design. Deelnemers aan het onderzoek zijn eerste- en tweedejaars studenten uit het MBO en kinderen uit de twee hoogste groepen van het basisonderwijs. Deze deelnemers zijn aselect over de vier onderzoekscondities verdeeld. Het onbewust redeneren wordt gestimuleerd door te werken met een distractietaak. Op basis van de literatuur wordt verwacht dat er een hogere kwantitatieve schattingvaardigheidscore behaald zal worden door het toevoegen van afbeeldingen en door het onbewust redeneren. De uitslagen van ons onderzoek zijn verrassend te noemen, zij gaan namelijk in tegen de verwachte hypothese. Er is geen verbetering waar te nemen op de score van de schattingstest door het toevoegen van afbeeldingen en het werken met een distractietaak. De eerste conditie, waarbij er gewerkt is met een distractietaak en met afbeeldingen, was er zelfs een significant gemiddeld lagere score dan de laatste conditie waarbij er geen afbeeldingen en ook geen distractietaak werd gebruikt. Dit effect trad zowel op in het basisonderwijs als bij de Mbo-studenten. Mbo-studenten scoorden gemiddeld iets beter in het schatten dan de basisschoolleerlingen. Het toevoegen van afbeeldingen heeft wel bijgedragen aan het volledig invullen van de test.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38443
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo