Alle hulp is welkom, toch? Het gebruik van Decision Support Tools onder ambtenaren.
Summary
In de publieke sector moeten vaak complexe besluiten worden genomen onder het toeziend oog van de Nederlandse bevolking. Decision Support Tools, oftewel besluitvormingsinstrumenten, kunnen een handig hulpmiddel zijn om besluitvormingsprocessen te ondersteunen. Deze instrumenten kunnen ambtenaren helpen om besluiten op de best mogelijke manier te nemen. Er bestaat echter geen consensus in de wetenschappelijke literatuur over de mate waarin mensen bereid zijn gebruik te maken van deze hulpmiddelen. Enerzijds is er de bevinding dat mensen hun zoektocht naar kennis staken wanneer zij voldoende informatie hebben gevonden om tot een acceptabel besluit te komen (satisficing), terwijl er anderzijds een groei waarneembaar is in het gebruik van Decision Support Tools. In dit onderzoek is geprobeerd een verklaring te vinden voor deze groei in het gebruik van Decision Support Tools, door naar epistemic motivation (mate waarin men uitgebreide besluitvorming prefereert), Public Service Motivation (de waarde die men hecht aan het creëren van maatschappelijke meerwaarde) en werkdruk te kijken onder medewerkers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Middels een Multiple Lineaire Regressieanalyse en mediatieanalyse is onderzocht hoe de Public Service Motivation en werkdruk van de medewerkers bij de ILT zich via epistemic motivation verhoudt tot de mate waarin zij gebruik maken van de Interventietoolbox, een binnen de ILT gebruikte Decision Support Tool. Alhoewel het onderzoek interessante inzichten heeft opgeleverd voor de ILT en het wetenschappelijke debat, zijn er in de analyses geen significante resultaten gevonden. Op basis van deze resultaten lijken epistemic motivation, Public Service Motivation en werkdruk niet in verband te staat met de mate waarin ambtenaren gebruik maken van Decision Support Tools.