View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        ALLE HENS AAN DEK Een opvoedingsvraag aan de Brede School over de maakbaarheid van een morele maatschappij

        View/Open
        Masterthesis Sparen, DA-9912886.pdf (360.5Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Sparen, D.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Opvoeden is ‘hot’ en dat is niet voor niets. Immers in de huidige tijd wordt hard geroepen om actie tegen een vermeende normvervaging. Om uiteenlopende redenen meent de oudere generatie dat vroeger de tijden beter waren en dat vroeger tenminste nog opgevoed werd. Weer anderen, met name jonge mensen, kunnen zich hierbij weinig voorstellen. Zij moeten er niet aan denken terug te gaan naar een tijd waarin de individuele vrijheid ingedamd wordt door een betuttelende opvoeding. Hoe dan ook, de meningen over wat goed opvoeden is en hoe dat anno 2009 dient te gebeuren, lopen sterk uiteen. Wat in ieder geval opvalt in de discussie over opvoeden is dat het hier gaat om een zinvol en actueel onderwerp dat een ieder aangaat. Deze studie gaat over opvoeden in waarden en normen in een samenleving in de 21ste eeuw. Waarden en normen worden hierin geïnterpreteerd in het licht van een gemeenschappelijk moreel besef, dat idealiter een loodsfunctie heeft binnen een waardenpluralistische samenleving. Het vraagstuk in deze studie betreft de mogelijkheid om binnen de huidige sociaal-culturele omstandigheden, een gemeenschappelijkheid in moreel opzicht te bewerkstelligen. De opvoedingsproblematiek wordt verder besproken aan de hand van een aantal relevante ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving, die het denken over waarden, normen en opvoeden ingrijpend hebben doen veranderen. Ook wordt in deze studie gekeken naar vormen van opvoeden en de functie die opvoeding in deze moderne tijd dient te hebben. Hiertoe wordt de Brede School voorgesteld als een instituut dat een waardevolle bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van een gemeenschappelijke moreel besef.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3836
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo