View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kwalitatief Explorerend Onderzoek naar de Houding van Middelbare Scholieren ten aanzien van de Seksualisering van de Mediaboodschap

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Huisman, P-5888174 en Groenendaal, J-5958040.pdf (267.6Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Huisman, P.
        Groenendaal, J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De alomtegenwoordigheid van de media, met daarin seksueel getinte beelden zorgen vandaag de dag voor een maatschappelijk debat. Naast het gegeven dat er steeds meer seksualiserend beeldmateriaal in de media voorbijkomt, consumeren jongeren ook nog eens meer media dan ooit tevoren. Deze beelden geven echter een vertekend beeld van de realiteit. Tegelijkertijd gaan steeds meer jongeren gebukt onder mentale- en gezondheidsproblemen. Om te achterhalen wat de jongeren nou eigenlijk van deze tendens vinden en of zij zich hier bewust van zijn, luidde de algemene doelstelling van deze studie als volgt: wat is de houding van middelbare scholieren ten aanzien van de seksualisering van de mediaboodschap? Uit deze studie kwam naar voren dat de middelbare scholieren zowel positieve als negatieve attitudes jegens de seksualiserende beelden hanteren. Daarnaast zouden de beelden geen invloed hebben op zichzelf, maar wel op anderen. Ook gaven de jongeren aan controle te hebben over hun mediagebruik. De resultaten bieden een ondersteuning voor de Cultivatietheorie en Persoonlijke Fabel theorie. Deze studie raadt aan om interventies te ontwikkelen, waarin men de dialoog aangaat met jongeren. Op deze manier leren de jongeren een kritische houding te ontwikkelen, waardoor ze weerbaarder worden tegen de schadelijke effecten van de media.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38315
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo