Kwalitatief Explorerend Onderzoek naar de Houding van Middelbare Scholieren ten aanzien van de Seksualisering van de Mediaboodschap
Summary
De alomtegenwoordigheid van de media, met daarin seksueel getinte beelden zorgen vandaag de dag voor een maatschappelijk debat. Naast het gegeven dat er steeds meer seksualiserend beeldmateriaal in de media voorbijkomt, consumeren jongeren ook nog eens meer media dan ooit tevoren. Deze beelden geven echter een vertekend beeld van de realiteit. Tegelijkertijd gaan steeds meer jongeren gebukt onder mentale- en gezondheidsproblemen. Om te achterhalen wat de jongeren nou eigenlijk van deze tendens vinden en of zij zich hier bewust van zijn, luidde de algemene doelstelling van deze studie als volgt: wat is de houding van middelbare scholieren ten aanzien van de seksualisering van de mediaboodschap? Uit deze studie kwam naar voren dat de middelbare scholieren zowel positieve als negatieve attitudes jegens de seksualiserende beelden hanteren. Daarnaast zouden de beelden geen invloed hebben op zichzelf, maar wel op anderen. Ook gaven de jongeren aan controle te hebben over hun mediagebruik. De resultaten bieden een ondersteuning voor de
Cultivatietheorie en Persoonlijke Fabel theorie. Deze studie raadt aan om interventies te ontwikkelen, waarin
men de dialoog aangaat met jongeren. Op deze manier leren de jongeren een kritische houding te ontwikkelen,
waardoor ze weerbaarder worden tegen de schadelijke effecten van de media.