View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Behoeften van Opvoeders binnen Dialoogactiviteiten. Een kwalitatief onderzoek naar de aansluiting van het aanbod van dialoogactiviteiten op de behoeften van opvoeders met betrekking tot informele sociale steun en informele sociale controle.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Bakker, L-6209637 en Veen, M-6257518.pdf (418.9Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Bakker, L.
        Veen, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de Nederlandse maatschappij lijkt opvoeden steeds meer een individuele zaak van ouders te zijn, hetgeen kan resulteren in een opvoedisolement. Dialoogactiviteiten trachten dit opvoedisolement weg te nemen door opvoeders de ruimte te bieden om met elkaar in dialoog over opvoeden te gaan. Huidig kwalitatief onderzoek richt zich op het in kaart brengen van de behoeften van de opvoeders binnen deze dialoogactiviteiten met betrekking tot informele sociale steun en informele sociale controle. Op deze wijze beoogt huidig onderzoek te bestuderen in hoeverre het aanbod van de dialoogactiviteiten aansluit op deze behoeften. Er is onderzoek gedaan volgens het grounded theory design, waarbij semigestructureerde interviews zijn afgenomen met moeders van Nederlandse afkomst (n=7) vanuit vier verschillende dialoogactiviteiten. Huidig onderzoek toont aan dat dialoogactiviteiten voorzien in de behoeften van opvoeders aangaande informele sociale steun. Dialoogactiviteiten bieden namelijk de ruimte om met andere opvoeders in contact te komen, ervaringen uit te wisselen en praktische tips te delen. Voor het faciliteren van dit contact tussen opvoeders lijkt een laagdrempelige en vrije invulling van de bijeenkomsten een randvoorwaarde te zijn. Ten aanzien van informele sociale controle toont huidig onderzoek aan dat het aanbod van dialoogactiviteiten onvoldoende aansluit op de behoeften van opvoeders. Ondanks dat opvoeders aangeven te willen sparren over opvoedsituaties waarin informele sociale controle een thema is, is informele sociale controle in beperkte mate een onderwerp binnen de bijeenkomsten. Tenslotte wordt ingegaan op de bijdrage die de laagdrempelige opvoedingsondersteuning van dialoogactiviteiten kan leveren aan het realiseren van een sociale opvoedomgeving.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38313
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo