View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Taalles voor oudere, ongeletterde migranten: waarom en hoe? Aandachtspunten en aanbevelingen voor het non-formeel onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie_AnnikaHulzebos.pdf (419.6Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Hulzebos, A.I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Oudere, ongeletterde migranten zijn een bevolkingsgroep waar relatief weinig wetenschappelijke aandacht voor is als het gaat om het proces van tweede taalleren. Toch maken zij al jaren vaste deel uit van de totale cursist-populatie in het non-formeel taalonderwijs, in Nederland en elders. Hun leerbehoeftes en leermogelijkheden wijken echter af van die van andere cursisten, waardoor het een uitdaging kan zijn om lessen te verzorgen voor deze doelgroep. Het huidige onderzoek wil een praktijkgerichte bijdrage leveren aan het optimaliseren van taalonderwijs voor deze groeiende doelgroep die vaak als ‘niet-leerbaar’ wordt beschouwd maar wel degelijk een bewezen groot voordeel heeft bij het verbeteren van de taalvaardigheid. Hiertoe zijn interviews gehouden met vrijwillige taalcoaches over hun ervaringen, en relevante wetenschappelijke literatuur is op een rij gezet. Uit dit overzicht komen overkoepelende aandachtspunten voor taallessen naar voren, te weten verwachtingsmanagement, de rol van de taalcoach en de inhoud van de lessen/manier van lesgeven. Aan de hand hiervan zijn concrete aanbevelingen gedaan voor het invullen van de lessen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38120
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo