View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De zelfcontrole van peuters op 30 maanden en diens ouders en de mediërende rol van opvoeding

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Witjens, SJ-6414168.pdf (215.9Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Witjens, S.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit eerder onderzoek blijkt dat een lage zelfcontrole in de kindertijd tot verschillende problemen in het latere leven kan zorgen en dat ouderlijke zelfcontrole en opvoeding factoren zijn die van invloed zijn op de zelfcontrole van kinderen. Het doel van deze studie was om te onderzoeken of er een verband is tussen de zelfcontrole van peuters op 30 maanden en diens ouders en welke rol de manier van disciplineren in dit verband speelt. Deze studie is onderdeel van een cross-sectioneel onderzoek met één meetmoment. Er hebben 30 peuters met diens ouders deelgenomen. De ouderlijke zelfcontrole is gemeten aan de hand van de Parent trait self-control questionnaire en de manier van disciplineren aan de hand van de twee opvoedschalen positieve en negatieve discipline van de CECPAQ. De zelfcontrole van peuters is gemeten met behulp van een wachttaak. Het verband tussen deze variabelen is onderzocht met behulp van een logistische regressieanalyse met mediatie. Er bleek geen positief verband te bestaan tussen ouderlijke zelfcontrole en de zelfcontrole van diens peuters en geen negatief verband tussen ouderlijke zelfcontrole en de manier van disciplineren. Ook bleek er geen positief verband te bestaan tussen positieve discipline en de zelfcontrole van peuters en geen negatief verband tussen negatieve discipline en de zelfcontrole van peuters. De manier van disciplineren speelde geen mediërende rol. Bij het interpreteren van de resultaten moet rekening worden gehouden met de kleine steekproef van deze studie. Daarom wordt vervolgonderzoek aangeraden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38116
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo