View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het belang van cognitieve herstructurering en gedragsactivatie in de preventive van depressieve klachten bij adolescenten.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Verstoep, FS-6556787.pdf (381.9Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Verstoep, F.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Naar schatting lijdt ongeveer 21,4% van de adolescenten tussen de 13 en 17 jaar aan een subklinische depressie. Cognitieve Gedragstherapie (CGT) is een behandelvorm die veel wordt gebruikt in de preventie van depressie en ook effectief bewezen is. Veelvoorkomende componenten binnen de CGT zijn: cognitieve herstructurering (CH), gedragsactivatie (GA), probleem oplossen (PO) en relaxatie (RE). Veelal richten onderzoeken zich op de effectiviteit van het gehele CGT-protocol, waardoor er weinig bekend is over de specifieke componenten van CGT en of deze ertoe doen voor het effect. Daarnaast is er weinig bekend over het effect van de volgorde van de componenten. Deze studie richtte zich op het onderzoeken van het losse effect van de componenten CH en GA in de vorm van modules bestaande uit drie sessies en het effect van de volgorde van deze twee componenten. Tevens is er onderzocht of het effect van volgorde wordt gemodereerd door de leeftijdsgroep van de adolescenten. De steekproef betrof in totaal 121 adolescenten, waarvan er 63 participanten de volgorde van modules CH-GA (conditie 1) aangeboden kregen en 58 adolescenten de volgorde van modules GA-CH (conditie 2). De resultaten toonden aan dat de modules los van elkaar geen significant effect hebben op de depressieve klachten gemeten na drie sessies. De volgorde van modules CH-GA zorgde wel voor een significante afname van de depressieve klachten en is, in vergelijking met de volgorde GA-CH, effectiever. Het effect van de volgorde werd niet gemodereerd door leeftijd, wat betekende dat het effect van de verschillende volgordes op de depressieve klachten niet verschilt voor jongere of oudere adolescenten. De kennis over de effectiviteit van de componenten draagt bij aan de ontwikkeling van effectieve preventieve interventies.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38101
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo