View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Critical Youth Empowerment model, ervaren empowerment en invloed van betrokkenheid bij The Unforgettables

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Klieverik, REH-5538386.pdf (320.8Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Klieverik, R.E.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het ‘empoweren’ van jongeren is tegenwoordig van veel jongerenprogramma’s een doel. Het heeft veel positieve gevolgen voor de jongeren en de organisaties en is zelfs inzetbaar als preventiemiddel. In dit onderzoek werd de jongerenraad van Stichting Het Vergeten Kind, the Unforgettables (UF), geanalyseerd aan de hand van het Critical Youth Empowerment (CYE) model. Hierbij werd gekeken in hoeverre de zes elementen van dit model geïntegreerd zijn bij de UF en in hoeverre deze tot ‘empowerment’ leidden. Daarnaast is ook een mogelijk modererende invloed van de mate van betrokkenheid onderzocht. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van mixed methods. Alle variabelen zijn onderzocht middels een vragenlijst onder (oud en huidig) leden van de UF (N = 22) en interviews met enkel oud UF (N = 6). Er is gebruik gemaakt van een combinatie van voor dit onderzoek geconstrueerde en bestaande vragenlijsten. De resultaten van dit onderzoek lieten zien dat een hogere gerapporteerde integratie van de elementen van het CYE model lijken te leiden tot een hoger gevoel van ‘empowerment’. Ook bleek dat slechts twee van de zes elementen van het CYE model significante voorspellers waren van ‘empowerment’. In dit onderzoek is geen modererende invloed van betrokkenheid gevonden. Aan de hand van huidig onderzoek zullen jongerenprogramma's beter vorm gegeven en gemonitord kunnen worden waardoor jongeren zich meer ‘empowered’ zullen voelen en de (preventieve) effecten van jongerenprogramma’s groter zullen zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38053
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo