View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Effectieve instructiestrategieën voor jeugdprofessionals uit wijkteams om interventies aan te leren

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Jankipersadsing, BA-6563791.pdf (389.6Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Jankipersadsing, B.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Om nieuwe interventies op de beoogde manier te implementeren, moeten professionals bekwaam en gemotiveerd zijn, de interventie eigen maken en achter de werking van de interventie staan. Als (elementen van) interventies niet op de beoogde manier geïmplementeerd worden, kan dit namelijk zorgen voor een verhoging van de zorgvraag van jeugd en ouders. Belangrijk is dus om de bekwaamheid van professionals te verhogen, wat kan door het inzetten van verschillende instructiestrategieën. In dit kwalitatieve onderzoek vonden er in april 2020 individuele semigestructureerde diepte-interviews plaats met negen jeugdprofessionals uit wijkteams uit verschillende Nederlandse steden. Hun gemiddelde leeftijd was 40 jaar en zij hadden voornamelijk de opleiding Social Work gevolgd. De jeugdprofessionals gaven aan dat zij interventies effectief aanleren door de instructiestrategieën aansprekend en goed aansluitend materiaal, supervisie samenwerkend leren in een vaste kleine groep en herhaling. De randvoorwaarden waren daarbij dat een training praktisch en goed georganiseerd moet zijn en de veiligheid gewaarborgd wordt bij het oefenen. De manier hoe de training gegeven wordt en de eigen motivatie van de jeugdprofessionals zorgen er daarnaast voor dat men de interventie toepast in de praktijk. Doordat er voor jeugdprofessionals uit wijkteams nog geen effectieve combinatie van instructiestrategieën bekend is, kan de genoemde combinatie van vier instructiestrategieën als uitgangspunt genomen worden voor vervolgonderzoek om te kijken wat de mate van effectiviteit van is. Hiermee kunnen trainingsopzetten vervolgens aangepast worden aan de meest effectieve manier om interventies aan te leren voor jeugdprofessionals uit wijkteams.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38052
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo