Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.advisorZantvliet, P.
dc.contributor.authorHaeften, N.I. van
dc.date.accessioned2020-10-20T18:00:17Z
dc.date.available2020-10-20T18:00:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37980
dc.description.abstractHet doel van dit onderzoek was om inzicht te verkrijgen in de programmatheorie met betrekking tot de potentieel werkzame elementen van Weerbaar Opvoeden (WO). Hierdoor kan Stichting Stimulance de programmatheorie en theoretische onderbouwing verder ontwikkelen, waardoor de effectiviteitspotentie omhoog kan gaan. WO focust op het weerbaar maken van migrantenouders- en kinderen. Uit de literatuurstudie en expertinterviews zijn zeven potentieel werkzame elementen voor de impacttheorie gesynthetiseerd: sociale ondersteuning, open en effectieve communicatie, autoritatieve opvoedingsstijl, weerbaarheid en ondersteuning binnen het gezin, bewustmaken van handelen, betrokkenheid bij je kind en stimuleren van assertiviteit. Daarnaast zijn vijf randvoorwaarden voor de procestheorie gesynthetiseerd: cultuursensitieve trainer, veilige leeromgeving, vertrouwensrelatie, genderspecifieke training en een bottom-up aanpak. Met deze elementen is een analyse uitgevoerd op de documenten van WO. Hier is gevonden dat de meeste elementen ‘enigszins’ of ‘goed’ beschreven en verantwoord werden. Desalniettemin bleken grote gaten in de programmatheorie. Een belangrijk voorbeeld hiervan is het ontbreken van het element ‘ondersteuning binnen het gezin’. Aanbevolen wordt om de theoretische onderbouwing uit te breiden van de interventieactiviteiten, de rol van de trainer en het versterken van de eigen weerbaarheid van de ouder erin op te nemen. Een vervolgonderzoek kan de effectiviteitspotentie van WO onderzoeken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent337451
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePotentieel Werkzame Elementen van het Programma ‘Weerbaar Opvoeden’ voor Migrantenouders: Een Verkennende Studie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsweerbaar opvoeden, migrantenouders, potentieel werkzame elementen, opvoedinterventie, programmatheorie
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record