View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        ‘Ik ben meer een praktijkmens’ Een kwalitatieve studie over ervaren (mis)matches van mbo-studenten tussen hun school- en thuiscultuur en de rol die engagement hierin speelt

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Aalders, HM-6549373.pdf (965.7Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Aalders, H.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze kwalitatieve studie onderzoekt hoe mbo-studenten (mis)matches ervaren tussen hun school- en thuiscultuur en welke rol engagement hierin speelt. Schooluitval is het hoogst in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en daarom zijn inzichten en kennis nodig om schooluitval tegen te gaan en schoolparticipatie te bevorderen. In deze studie is gebruik gemaakt van de theorie van El Hadioui over de pedagogische driehoek en van literatuur over cognitieve, emotionele en gedragsengagement. Deze pedagogische driehoek gaat over leefwerelden waarin jongeren opgroeien en worden gesocialiseerd. Er wordt gesproken van een match wanneer de codes, boodschappen, normen en waarden in deze leefwerelden overeenkomen. Wanneer deze niet overeenkomen, wordt gesproken van een mismatch. Er hebben tien mannelijke participanten van het mbo in de leeftijd 18-20 meegedaan aan dit onderzoek. Via tien één-op-één semigestructureerde interviews en een kaartjesspel zijn de data verkregen. Uit de bevindingen is gebleken dat de participanten een hoge mate van emotionele en gedragsengagement ervoeren en een lagere mate van cognitieve engagement. Ook ervoeren alle participanten zowel matches als mismatches tussen hun school- en thuiscultuur. Daarmee is de complexiteit van deze (mis)matches tussen de school- en thuiscultuur naar voren gekomen, en het belang van vervolgonderzoek hiernaar. Verder is engagement essentieel gebleken in schoolparticipatie. Met name spelen de klasgenoten en een goede mentor hierin een rol.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37974
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo