Leren depolariseren: Een onderzoek naar de werking van frames bij het werven van pragmatische vrijwilligers
Summary
De verdeelde meningen van de Nederlandse bevolking over de multiculturele samenleving vormen een obstakel voor mensenrechtenorganisaties als het gaat om het werven van nieuwe vrijwilligers. Huidige vrijwilligers framen hun enthousiasmerend bedoelde verhaal onbewust vanuit hun eigen kernwaarden, die vaak botsen met de overwegend pragmatische kernwaarden van de te overtuigen sociaal-culturele middengroep. In dit onderzoek is getracht inzicht te krijgen in de manier waarop alternatieve frames die pragmatische kernwaarden aanspreken bij kunnen dragen aan een depolariserende wervingsstrategie. In samenwerking met het Rode Kruis zijn verschillende frames geanalyseerd en getest om te achterhalen of deze vorm van framing positievere reacties opwekt bij het pragmatische publiek. Bestaande theorieën zijn hiertoe gecombineerd om twee tekstversies te ontwikkelen die tegengestelde kernwaarden aanspreken. Deze zijn vervolgens door middel van semigestructureerde interviews, in combinatie met de plus-minmethode, geëvalueerd en geanalyseerd. Zodoende is aangetoond dat het mogelijk is om een tekst systematisch om te schrijven vanuit een alternatief frame dat andere kernwaarden aanspreekt. Daarnaast blijkt het framen vanuit de kernwaarden van een doelgroep over het algemeen een positieve waardering tot gevolg te hebben; 14 van de 21 pragmatische respondenten prefereerden de pragmatische tekstversie.
Hoewel er is aangetoond dat deze werkwijze een mogelijke strategie is om pragmatici te werven, dienen vrijwilligersorganisaties goed na te denken over wat ze willen bereiken bij het publiek. De pragmatische kernwaarden vanwaaruit geframed wordt zijn mogelijk in strijd met de identiteit van de vrijwilligersorganisatie. Er is dus vervolgonderzoek nodig om te verkennen hoe deze strategie zo adequaat mogelijk kan worden ingezet door vrijwilligersorganisaties.