View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leren depolariseren: Een onderzoek naar de werking van frames bij het werven van pragmatische vrijwilligers

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk - versie 3 - Nina Slijpen.docx (1.449Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Slijpen, N.D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De verdeelde meningen van de Nederlandse bevolking over de multiculturele samenleving vormen een obstakel voor mensenrechtenorganisaties als het gaat om het werven van nieuwe vrijwilligers. Huidige vrijwilligers framen hun enthousiasmerend bedoelde verhaal onbewust vanuit hun eigen kernwaarden, die vaak botsen met de overwegend pragmatische kernwaarden van de te overtuigen sociaal-culturele middengroep. In dit onderzoek is getracht inzicht te krijgen in de manier waarop alternatieve frames die pragmatische kernwaarden aanspreken bij kunnen dragen aan een depolariserende wervingsstrategie. In samenwerking met het Rode Kruis zijn verschillende frames geanalyseerd en getest om te achterhalen of deze vorm van framing positievere reacties opwekt bij het pragmatische publiek. Bestaande theorieën zijn hiertoe gecombineerd om twee tekstversies te ontwikkelen die tegengestelde kernwaarden aanspreken. Deze zijn vervolgens door middel van semigestructureerde interviews, in combinatie met de plus-minmethode, geëvalueerd en geanalyseerd. Zodoende is aangetoond dat het mogelijk is om een tekst systematisch om te schrijven vanuit een alternatief frame dat andere kernwaarden aanspreekt. Daarnaast blijkt het framen vanuit de kernwaarden van een doelgroep over het algemeen een positieve waardering tot gevolg te hebben; 14 van de 21 pragmatische respondenten prefereerden de pragmatische tekstversie. Hoewel er is aangetoond dat deze werkwijze een mogelijke strategie is om pragmatici te werven, dienen vrijwilligersorganisaties goed na te denken over wat ze willen bereiken bij het publiek. De pragmatische kernwaarden vanwaaruit geframed wordt zijn mogelijk in strijd met de identiteit van de vrijwilligersorganisatie. Er is dus vervolgonderzoek nodig om te verkennen hoe deze strategie zo adequaat mogelijk kan worden ingezet door vrijwilligersorganisaties.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37857
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo