dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Dijk, Anouk, van | |
dc.contributor.author | Ebbers, G.E. | |
dc.date.accessioned | 2020-09-30T18:00:17Z | |
dc.date.available | 2020-09-30T18:00:17Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37772 | |
dc.description.abstract | De huidige studie heeft onderzocht hoe autonomie-ondersteunend of directief therapeuten
reageren op weerstand van jongeren in therapie en of de DSM-diagnose van de jongere hier
invloed op heeft. Hierbij werd verwacht dat therapeuten minder autonomie-ondersteunend
reageren bij jongeren met ODD dan jongeren met SAD. Therapeuten (N = 55) reageerden in
het onderzoek op twee videofragmenten van een therapiesessie waarin een jongere weerstand
toont, waarbij als experimentele manipulatie de DSM-diagnoses ODD en SAD in een
beschrijving vooraf genoemd werden. De reacties van de therapeuten werden op audio
opgenomen en achteraf gecodeerd op een 7-punts Likertschaal van directief naar autonomie
ondersteunend. Therapeuten bleken even vaak autonomie-ondersteunende en directieve
reacties te geven bij jongeren met beide diagnoses. Hoewel therapeuten gemiddeld iets meer
autonomie-ondersteunend reageerden bij jongeren met SAD (M = 4,66) dan bij jongeren met
ODD (M = 4,22), bleek dit verschil niet significant te zijn (p = ,184). Mogelijke verklaringen
zijn dat therapeuten minder gevoelig zijn voor DSM-diagnoses dan verwacht of dat de
huidige studie geen effect kon aantonen, doordat de studie een lage power heeft. Ook kan het
zijn dat therapeuten in langere interacties wel verschillend reageren door verschillend gedrag
van jongeren met verschillende DSM-diagnoses, in plaats van puur hun DSM-diagnose. Het
huidige onderzoek geeft nieuw inzicht in hoe therapeuten omgaan met weerstand in therapie. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 223268 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Title Master thesis
Hoe reageren therapeuten op weerstand van jongeren en wordt dit beïnvloed door de DSM-diagnose van de jongere?
Hoe reageren therapeuten op weerstand van jongeren en wordt dit beïnvloed door de
DSM-diagnose van de jongere? | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | weerstand, jongeren, autonomie-ondersteuning, directieve
benadering, reacties van therapeuten, DSM-diagnoses | |
dc.subject.courseuu | Clinical Child and Adolescent Psychology | |