View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Didactische interactie in het kader van Passend Onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Ketelaars, J-3619451 en Wieman, J-3457494 en Meens, AJEH-3628930.pdf (345.2Kb)
        Author
        Ketelaars, J.
        Wieman, J.C.
        Meens, A.J.E.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In huidig onderzoek werd onderzocht welke verschillen er bestaan op het gebied van didactische interactie tussen de leerkracht en reguliere leerlingen en de leerkracht en zorgleerlingen. De invoering van het Passend Onderwijs in Nederland levert veel problemen op. Veel leerkrachten voelen zich niet competent genoeg om naast de reguliere leerlingen ook nog zorgleerlingen te onderwijzen. Interactie tussen leerling en leerkracht speelt een sleutelrol in het gehele onderwijs, maar vooral ook tijdens de instructie, die gericht is op het stimuleren van leren. Aan de hand van twee interviews met experts en een vragenlijst bij een derde expert werd gekeken welke problemen er met de invoering van het Passend Onderwijs een rol spelen met betrekking tot de didactische interactie tijdens instructie. Aan de hand van deze interviews en literatuur werd een observatiemodel ontwikkeld. Er werd in het reguliere basisonderwijs bij zes leerkrachten geobserveerd tijdens hun didactische instructie. Uit deze observaties bleek dat de kwantiteit van de didactische interactie tijdens een individuele interactie significant verschilde tussen de leerkracht en zorgleerlingen en de leerkracht en reguliere leerlingen. Bij een klassikale didactische instructie was dit verschil niet significant. Door de kleine steekproef (n = 6) konden deze resultaten echter niet gegeneraliseerd worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37665
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo