View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een zoektocht naar significantie: de waardering voor IS- en Defensie-wervingsteksten

        Thumbnail
        View/Open
        BA- Eindwerkstuk Willem Hoogslag 3977471.pdf (1.312Mb)
        Publication date
        2020
        Author
        Hoogslag, W.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is de waardering van wervingsteksten, die inspelen op the quest for significance en de psychologische basisbehoeftes, onderzocht. Dit is gedaan aan de hand van de plus-minmethode en semigestructureerd interviews gericht op tekstdelen die verwijzen naar verbinding, competentie, ideologie of acties gericht op een ideologie. Twee wervingsteksten van IS zijn vergeleken met twee wervingsteksten van Defensie. Door middel van de plus-minmethode is onderzocht welke elementen uit de tekst meer of minder gewaardeerd worden door de participanten. Het interview richtte zich vervolgens op de beredenering hiervan. De nadruk van het onderzoek ligt op de beoordeling en motivatie van die tekstuele elementen die -direct- verbonden zijn aan the quest voor significance en de psychologische basisbehoeftes. Naderhand zijn de antwoorden uit het interview kwalitatief geanalyseerd. Wanneer participanten een verwijzing naar ideologie in een wervingstekst herkennen heeft dat een positief effect op de waardering van die tekst, maar uitsluitend wanneer ze het met de ideologie eens zijn en ze de tekst niet als propaganda ervaren. Daarnaast blijkt dat tekstdelen die verwijzen naar de basisbehoeftes verbinding en competentie door alle participanten gewaardeerd worden, maar geen doorslaggevend effect hebben op de waardering van wervingsteksten. Wanneer wervingsteksten verwijzen naar the quest for significance en de psychologische basisbehoeftes heeft dat ook bij een bredere doelgroep een positief effect op de waardering van die tekst. Mits de ideologie aansluit bij de participant en de tekst niet als propaganda wordt ervaren. Hieruit blijkt een gevaar van dergelijke wervingsteksten voor mensen bij wie the quest for significance is geactiveerd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37609
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo