View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Ik moet beter worden in vrouw zijn” Hoe er in de commentarensecties van de video’s van Mrs. Midwest betekenis gegeven wordt aan het concept “vrouwelijkheid”

        Thumbnail
        View/Open
        Hornig6245757.pdf (770.5Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Hornig, R.O.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek naar de commentarensecties van de video’s van de Amerikaanse Mrs. Midwest is onderzocht hoe haar publiek discussieert over en betekenis geeft aan het concept “vrouwelijkheid”. Aan de hand van Grounded Theory zijn commentaren van verschillende gebruikers geanalyseerd. Er is gekozen voor Mrs. Midwest, omdat zij met haar traditionele instelling een ander beoogd publiek heeft dan de meeste vrouwelijke YouTubers. Voor dit onderzoek zijn ongeveer 500 commentaren verzameld uit de commentarensecties. Deze zijn eerst open, daarna axiaal, en ten slotte selectief gecodeerd. Tijdens de analyse werden drie thema’s ontdekt: de positie van de vrouw, vrouwelijkheid, en strategieën. Uit de analyse bleek dat de positie van de vrouw werd opgemaakt uit afhankelijkheid en keuzevrijheid. Afhankelijkheid bleek verbonden aan vroegere ervaringen van de gebruikers, keuzevrijheid werd voornamelijk verbonden aan feminisme. De positie van de vrouw stond sterk in relatie tot vrouwelijkheid, waarover de meningen verdeeld waren. Sommigen hadden één beeld van vrouwelijkheid waar zij naar streefden, anderen vonden vrouwelijkheid iets dat per persoon verschilt. In de commentaren werden strategieën gebruikt De meest opvallende strategie was het vertellen van achtergrondinformatie, om zo een beeld te geven bij de verdedigde mening.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37450
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo