View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ervaringen van Sociaal Psychiatrische Verpleegkundigen bij het bevorderen van ‘empowerment’ bij patiënten met schizofrenie

        View/Open
        sweets Afstudeerwerkstuk versie 2.pdf (83.68Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Swets, H.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        INLEIDING: Door deïnstitutionalisatie en vermaatschappelijking veranderde de behandeling van mensen met ernstige psychiatrische beperkingen naar herstelgerichte ondersteuning. DOEL: Het beschrijven van ervaringen van SPV-en bij het bevorderen van empowerment bij patiënten met schizofrenie, waardoor er ‘ervaringskennis’ kan worden gegenereerd en er een bijdrage kan worden geleverd aan de ontwikkeling van de herstelvisie en herstelgerichte ondersteuning in de SPV-hulpverlening aan patiënten met schizofrenie.VRAAG: Wat zijn ervaringen van SPV- en bij het bevorderen van ‘empowerment’ bij patiënt met schizofrenie? METHODE: Er werd een kwalitatief onderzoek uitgevoerd volgens de methodiek van de ‘Grounded Theory’ binnen een GGZ-instelling. Dataverzameling bestond uit het afnemen van semigestructureerde interviews bij doelgericht geselecteerde SPV-en. De analyse vond plaats volgens de methode van constante vergelijking. RESULTATEN: Aan het onderzoek werd door elf SPV-en deelgenomen. Door de deelnemers werd ‘empowerment’ verschillend omschreven en herstel een helderder begrip genoemd. Er worden meerdere hulpverleningsvormen aangeboden, uitgaande van de behoefte van de patiënt. In de SPV-hulpverlening toegepaste hulpverleningsvormen zijn; het aangaan van een relatie, vaststellen van de behoefte, educatie, familiecontact, medicatiemanagement, arbeid en dagbesteding, praktische hulpverlening en casemanagement. Positieve- en negatieve symptomen, stigmatisering regelgeving en bureaucratie worden als beïnvloedende factorenervaren. CONCLUSIE: Empowerment is een niet eenduidig te omschrijven begrip. Empowerment draagt bij tot herstel. Meerdere SPV-hulpverleningsvormen worden aan geboden om het proces van herstel van de patiënt te ondersteunen Er zijn factoren die de mate van herstel beïnvloeden. AANBEVELINGEN: Verder onderzoek is nodig om het begrip empowerment en herstel te operationaliseren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3744
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo