dc.description.abstract | Wanneer er op Google wordt gezocht naar “best television theme songs” krijgt men al snel 71
miljoen resultaten, voornamelijk van lijsten gepubliceerd op websites die zich richten op
popcultuur. In deze lijsten uiten mensen hun mening over theme songs door ze te compileren
en/of te rangschikken. De keuzes worden soms toegelicht door in te gaan op herinneringen
rondom televisie die de theme songs met zich meebrengen. In dit onderzoek zijn deze
toelichtingen aan de hand van een discoursanalyse onderzocht. De onderzoeksvraag die centraal
staat luidt als volgt: hoe worden herinneringen rondom televisieprogramma’s besproken in
online compilatielijsten over televisie theme songs? Hierbij is er gekeken naar hoe de relatie
van theme song en televisieprogramma wordt herinnerd, welke contextuele aspecten van de
kijkervaring worden herinnerd, welke rol nostalgie speelt in de herinneringen en ten slotte hoe
de individuele herinneringen van de auteurs gekoppeld worden aan een collectief geheugen. Uit
de analyse blijkt dat de herinneringen betrekking hebben op de mate waarin de toon van de
theme song aansluit bij het televisieprogramma, consistent kijkgedrag en positieve en
nostalgische emoties voornamelijk rondom opgroeien. De manier waarop de herinneringen van
de auteur worden gepresenteerd suggereert dat lezers zich zouden kunnen vinden in de
herinneringen en dat de theme songs, televisieprogramma’s en de herinneringen hieromheen
onderdeel uitmaken van een collectief geheugen. Door compilatielijsten als casus te nemen en
muziek op televisie in relatie tot geheugen te onderzoeken, betrekt dit onderzoek tot nu toe
onderbelichte fenomenen in het academische debat rondom televisiegeheugen | |