View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verschil tussen lid zijn en lit zijn: een sociolinguïstische vergelijking van Studententaal en Straattaal

        Thumbnail
        View/Open
        Het verschil tussen lid zijn en lit zijn.pdf (847.6Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Hensen, Y.B.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een groot deel van het onderzoek naar Jongerentaal richt zich op Straattaal, terwijl Studententaal opvallend onderbelicht blijft. Toch is Studententaal al een oud fenomeen en heeft ook deze variëteit zich door de toename van de onderwijsparticipatie verder ontwikkeld. Deze thesis geeft daarom een opzet voor een onderzoekbare karakterisering van Studententaal, door het te vergelijken met Straattaal. Hiervoor zijn zowel focusgesprekken afgenomen met studenten in hun woonomgeving, als een online vragenlijst voorgelegd aan in totaal 190 respondenten. Studententaal werd als term als bekend aangegeven door de respondenten en werd volgens hen door studenten gesproken, hoofdzakelijk in de leeftijdsklasse die doorgaans wordt gekoppeld aan jongeren (11-25 jaar). De variëteit bleek een goed voorbeeld te zijn van een Nederlandse Type 2-taal (Nortier, 2018), aangezien het spreken van de taal doorgaans in verband werd gebracht met netheid, het behoren tot een elite en de mogelijkheid om hoger op de sociale ladder te komen. Tegelijkertijd lijkt dit in contrast te staan met de daadwerkelijke semantische thematiek ervan: veel Studententaal richt zich op de sociale schaduwzijde van het studentenleven. Het gebruiken van Studententaal lijkt dus enerzijds de sociaal-elitaire identiteit van de sprekers te bevestigen en verstevigen, maar tegelijkertijd een vorm van zelfspot te zijn. De thesis wordt afgesloten met enkele suggesties voor vervolgonderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37277
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo