Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorZwaan, K. de
dc.contributor.authorTerpstra, E.R.
dc.date.accessioned2020-09-02T18:00:27Z
dc.date.available2020-09-02T18:00:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37273
dc.description.abstractDe filmtheoretische literatuur is niet eenduidig over de functie van de long take. Filmtheoreticus André Bazin is bijvoorbeeld van mening dat de long take een objectieve filmtechniek is. Dat houdt in dat het aandeel van de menselijke hand in het tonen van de werkelijkheid minimaal is. Bazin schrijft dat er met de long take geen illusie kan worden gecreëerd rondom ruimte en tijd. Hij plaatst de long take tegenover montage, waarmee een illusie van ruimte en tijd wel gecreëerd kan worden. Bazins ideeën zijn echter niet onomstreden. Filmmaker Pier Paolo Pasolini is van mening dat de long take subjectief is en montage objectief. John Rhodes beschrijft dat de long take door de afwezigheid van aanwijzingen voor vervreemding bij de kijker zorgt, terwijl Bill Nichols beargumenteert dat de transparante vertellingstechniek voor een “reality effect” zorgt, wat als verbinding tussen de kijker en het getoonde kan worden gezien. Dit onderzoek richt zich op de functie van het device de long take in de Georgische film Mijn Gelukkige Familie. Deze functie wordt onderzocht door middel van de neoformalistische methode die Kristin Thompson beschrijft in haar boek Breaking the Glass Armor. De film vertelt het ongebruikelijke verhaal van Manana, een Georgische moeder van in de vijftig, die haar ouderlijk huis verlaat. Manana’s besluit gaat in tegen de heersende Georgische culture norm die bepaalt dat de moeder haar leven in dienst moet stellen van haar familie. De long takes benadrukken de plot points van de narratieve structuur van de film, iets wat geen van de besproken theoretici als mogelijkheid beschrijft.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3266380
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMijn Gelukkige Familie en de long take: de functie van het device de long take in de film Mijn Gelukkige Familie
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordslong take neoformalistische methode Georgische film
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record