View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kinderen in pixels: de discursieve constructie van kinderen als publiek op de interfaces van Zapp en Nickelodeon

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie - Inleverversie 20 april 2020 - Definitieve versie.pdf (1.393Mb)
        Publication date
        2020
        Author
        Vonkeman, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek staat centraal hoe kinderen als publiek worden geconstrueerd op de interfaces van Zapp en Nickelodeon. Het maatschappelijke en wetenschappelijke debat omtrent kinderen en media valt nog vaak terug op een zwart-wit narratief waarbij kinderen worden neergezet als passieve slachtoffers van de machtige media of als ‘van nature mediawijs’. Om een complexer beeld te schetsen bouwt dit onderzoek voort op mediawetenschappelijke publicaties. Theorieën over de discursieve constructie van een publiek en van kindertijd, en de rol die interfaces spelen binnen deze constructie, worden daarvoor ingezet. De daarop aansluitende discursieve interface-analyse van Mel Stanfill is gebruikt om te analyseren welk beeld van kinderen en hun relatie tot media de websites en apps van het commerciële Nickelodeon en het publieke Zapp produceren. Daaruit bleek dat de platformen het beeld van kinderen als individuele kijkers van een continue flow van content normaliseren. In deze casus zijn de verschillen tussen een commercieel en publiek platform minimaal. In tegenstelling tot argumenten van andere academici over kindertelevisie en publieke media, worden kinderen in beide gevallen nauwelijks als consumenten of participanten geadresseerd. Dit roept de vraag op of het creëren van een online omgeving op gespannen voet staat met participatie en consumptie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37267
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo