Joker, Gevangene in de Franchise: Een analyse naar de manier waarop parateksten waarde op basis van authenticiteit creëren
Summary
In deze masterscriptie wordt een onderzoek uitgevoerd naar de manier waarop de film Joker door de
parateksten wordt gebrand als authentiek. De aanleiding voor dit onderzoek is dat Joker wordt
opgevat als een innovatieve uiting van het superheldengenre en baanbrekend is op verschillende
gebieden. Echter, er zijn al veel meer superheldenfilms geweest vóór Joker die spelen met de
genreconventies van het superheldengenre. De genretheorie- en geschiedenis laat zien dat Joker dus
inhoudelijk niet innovatief te noemen is binnen het superheldengenre. Met mijn onderzoek wil ik
illustreren dat de reden waarom het publiek Joker ziet als innovatief en authentiek, samenhangt met
de branding van (de organisaties achter) Joker. Authenticiteit moet daarbij begrepen worden als iets
dat niet inherent verbonden is aan de tekst, maar hier buitenom actief kan worden geproduceerd.
Hiermee positioneer ik mezelf bij de argumentatie van Sarah Banet-Weiser die stelt dat we
momenteel in een brand culture leven. Als onderdeel van haar theorie stelt ze dat merken evenveel
over cultuur gaan (authenticiteit) als over economie (commercie). De onderzoeksvraag die centraal
staat is: Op welke manier creëren de parateksten van Joker waarde op basis van authenticiteit en
legitimiteit voor de film?
Om deze vraag te beantwoorden is een analyse uitgevoerd waarbij ik dit onderwerp benader
vanuit Critical Media Industry Studies. Dit betekent dat er zowel een tekstuele als een industriële
invalshoek aanwezig is in de analyse. Er zijn door het doen van een thematische analyse negen
terugkerende thema’s te onderscheiden die op hun manier waarde creëren voor de film, veelal op
basis van authenticiteit. De gevonden thema’s zijn: de Oscars, de festivalpremières, de vorm van de
franchise, de vertolking door Joaquin Phoenix, de vergelijkingen met andere films, het
onderwerp/thema van de film, de goede elementen in de film, het breken met de genreconventies
en merk(loyaliteit). De parateksten van Joker voegen elk op hun manier waarde toe aan de film, maar
ook aan de filmmakers en organisaties die achter de film schuilgaan. Uiteindelijk kan worden gesteld
dat er hierdoor legitimiteit wordt geconstrueerd voor de film en de filmmakers en dat Joker hierdoor
sociaal- en cultureel kapitaal vergaart. Omdat Joker zo succesvol is gebleken en effectief waarde
heeft gecreëerd, is de verwachting dat er meer van dit soort films door franchises in de toekomst
zullen worden gemaakt.