Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPafort-Overduin, C.
dc.contributor.advisorde Zwaan, K.
dc.contributor.authorWalsteijn, D.M.
dc.date.accessioned2020-09-02T18:00:20Z
dc.date.available2020-09-02T18:00:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37253
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt de functie van het met CGI vormgegeven hoofdpersonage in de film Alita: Battle Angel onderzocht. Deze film is als casus gekozen, aangezien de film gebruik maakt van een nieuwe vorm van CGI (Computer-Generated Imagery) bij de vormgeving van het hoofdpersonage Alita. Alita toont namelijk een samensmelting van een natuurlijke ofwel menselijke uitstraling en opvallende manga-achtige proporties, die nog niet eerder mogelijk waren met de bestaande CGI techniek. Er wordt allereerst ingegaan op het filmwetenschappelijk discours waarin de film kan worden geplaatst. Zo wordt er betoogt dat filmwetenschappers CGI met name in verband brengen met realisme. Bovendien wordt Alita: Battle Angel in verband gebracht met het bredere filmwetenschappelijk debat over science fiction en meer in het bijzonder over de rol van de cyborg daarbinnen. Vervolgens wordt er gesteld dat er nog een interessante manier is om naar de CGI van Alita te kijken. Doordat het hoofdpersonage Alita aan verschillende lichamen kan worden gekoppeld, roept de film namelijk filosofische vragen op over het gebruik van techniek in het menselijk lichaam. In het theoretisch kader wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste auteurs en concepten die in verband staan met de functies van CGI en/of de cyborg. Omdat er voor is gekozen om een neoformalistische analyse uit te voeren, worden deze theorieën niet direct in de analyse op de film toegepast. Vanuit de drie gemaakte protocollen die in de bijlage te vinden zijn, wordt er in de analyse ingegaan op de bijzondere eigenschappen van Alita en welke functie deze dienen. In de analyse is allereerst onderzocht wat Alita’s uiterlijke kenmerken en vaardigheden zijn en welke door CGI mogelijk zijn gemaakt, waarbij er is geanalyseerd in hoeverre deze semes bepalend zijn voor de ontwikkeling van het plot. Bovendien wordt Alita vergeleken met de mens en de cyborg in de film en wordt er onderzocht wat dit zegt over haar rol. Tot slot is er in de analyse ingegaan op de filosofische vragen die het met CGI gecreëerde cyborglichaam van Alita oproept. De analyse heeft aangetoond dat Alita een onderscheidende functie bezit, omdat ze wat betreft uiterlijk en vaardigheden afwijkt van zowel de mens als de cyborg in de film. Bovendien heeft Alita’s lichaam een reflectieve functie, aangezien het lichaam de scheidslijn tussen mens en machine bevraagt en het uitnodigt tot een reflectie over de grenzen van menselijkheid en techniek. De reflectieve functie blijkt overeen te komen met de aangehaalde theorie over science fiction films in het theoretisch kader, maar de onderscheidende functie blijkt een bijzondere eigenschap van deze specifieke film te zijn.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3071966
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.language.isonl
dc.titleTussen mens en machine. Een functieanalyse van de CGI in Alita: Battle Angel
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCGI; science fiction; cyborg
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record