View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “It all starts with a simple choice. Which side are you on?” Een neoformalistische analyse van dualisme in BAD TIMES AT THE EL ROYALE (2018)

        Thumbnail
        View/Open
        Lotte Verkaik BA EWS 6004415 verbeterde versie.pdf (8.220Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Verkaik, C.E.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit bacheloreindwerkstuk bevat een neoformalistische analyse van de film BAD TIMES AT THE EL ROYALE van regisseur Drew Goddard. Deze analyse is uitgevoerd aan de hand van de vraag: “Op welke manieren wordt dualisme vormgegeven in de film BAD TIMES AT THE EL ROYALE?” Een neoformalistische benaderingswijze gaat in op de relatie tussen het syuzhet en de stijl van een film. Om een gestructureerd antwoord op de hoofdvraag te kunnen vormen, is de vraag opgedeeld in twee deelvragen. In de eerste deelvraag wordt onderzocht hoe de narratieve structuur is vormgegeven. In de andere deelvraag betreft het onderzoeksobject de vormgeving van de stijl. In het theoretisch kader zijn belangrijke narratieve concepten uiteengezet die de handvatten zullen vormen van de analyse. Er is diep ingegaan op het gedachtegoed van Edward Branigan, daar zijn concepten nauw aansluiten bij de analyse die uitgevoerd zal worden. Onder andere informatieverdeling, de relatie tussen fabula en syuzhet en focalisatie zullen worden toegelicht. Daarnaast zijn David Bordwell en Mieke Bal aangehaald ter aanvulling op Branigan’s theorie. Aan de hand van het theoretisch kader zijn vervolgens drie verschillende analyseprotocollen ontworpen, die inzicht geven in hoe de narratieve structuur in elkaar zit en samenhangt met de vormgeving. Uit de analyse zal blijken dat de film bijeengehouden wordt door een dualistische thematiek. Er vindt een verandering plaats van een plot-driven naar een character-driven verhaalstructuur, waarin de personages centraal staan. Hierbij hoort een conflicterende montage die rap schakelt tussen verschillende personages, plekken en tijdseenheden. Een dualistische tijdsstructuur is dan ook typerend voor deze film. Ook zijn er drie stilistische elementen die de duale thematiek weerspiegelen. Ten eerste het contrast in mise- en-scène tussen Californië en Nevada, ten tweede de rode lijn die deze twee gebieden afscheidt en tenslotte doorkijkspiegels die zich bevinden in alle hotelkamers.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37236
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo