View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De ervaringen van ISK-docenten met het geven van gedwongen NT2-afstandsonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Eindversie Miranda Zegers 6133282!.pdf (1.143Mb)
        Publication date
        2020
        Author
        Zegers, M.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Sinds maart 2020 wordt de wereld in zijn greep gehouden door het virus COVID-19. Op 15 maart 2020 was het coronavirus in Nederland op een hoogtepunt en werd door het kabinet besloten de scholen te sluiten. Zo werden ook ISK-scholen gesloten en werden de docenten die daar fysieke NT2-lessen gaven, gedwongen om plotseling en snel over te schakelen naar afstandsonderwijs. In dit kwalitatieve onderzoek worden de ervaringen van twee NT2-docenten, A en L, die hiermee te maken hebben gehad in kaart gebracht. De hoofdvraag van het onderzoek is dan ook: wat zijn de ervaringen van ISK-docenten bij het geven van NT2-afstandsonderwijs? Om deze vraag te kunnen beantwoorden hebben er twee individuele, semigestructureerde interviews plaatsgevonden met docenten A en L en heeft er een groepsgesprek plaatsgevonden. Uit de gesprekken is gebleken dat de docenten op één lijn liggen wat betreft hun ervaring met het geven van NT2-afstandsonderwijs. Beiden hebben geroeid met de riemen die ze hadden. De docenten noemden als grootste verschillen voor de leerlingen tussen het fysieke NT2-onderwijs en het NT2-afstandsonderwijs dat de leerlingen veel zelfstandiger moesten zijn, veel minder contact hadden onderling en dus ook veel minder konden samenwerken en een verminderde taalinput hadden vanwege een totaal andere setting. Als grootste verschillen voor henzelf als docent zijnde noemden ze dat ze moeilijker konden inschatten hoe het met een leerling ging en of hij iets wel of niet begreep op afstand en dat je als docent op afstand minder controle had over de volgorde waarin de lesstof werd aangeboden. Beide docenten vonden dat de kwaliteit van het NT2-onderwijs omlaagging door de plotselinge omschakeling van fysiek naar afstandsonderwijs. Ook zagen beide docenten voor zowel de leerlingen als henzelf meer na- dan voordelen van NT2-afstandsonderwijs ten opzichte van fysiek NT2-onderwijs. De nadelen werden echter deels veroorzaakt door de coronacrisis en de enorm snelle switch die hierdoor gemaakt moest worden naar een ander soort onderwijs. Wanneer het afstandsonderwijs nu opnieuw door hen gegeven zou moeten worden, is er kans dat er minder nadelen de kop opsteken vanwege de ervaring die beide docenten nu hebben. Vervolgonderzoek hiernaar zou interessant kunnen zijn, om te kunnen beoordelen of dit inderdaad het geval is.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37209
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo