View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Opvoedondersteuning voor Vaders met een Migratieachtergrond: Vaderrol Identiteit, Weerbaarheid en Sociaal Leren

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Maat, AH-3990478.pdf (396.6Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Maat, A.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Summary Parents with a migrant background in the Netherlands experience relatively more problems raising their children, and support is therefore needed. Fathers with a migration background generally have less of an input in the upbringing of their children than mothers, and it is more difficult to reach them with interventions. In order to support them, the parenting training “Weerbaar Opvoeden” is given to groups of fathers in Rotterdam. The aim of this research is to investigate to what extent fathers are strengthened during the training in their father role identity and resilience, and what effective factors from the training are. Two observations were made at training meetings with a group first generation Moroccan-Dutch fathers, interviews were done with Moroccan-Dutch fathers (N = 6), interviews with Moroccan-Dutch trainers (N = 2), and a document analysis. Awareness of the importance of the father role, concrete lessons and skills that increase the capacity for self-direction and the belief of being able to influence child-outcomes appear to be important outcomes of the training. Furthermore, the most important effective factors are the trainer, who has a major influence on the success of the training, and a social learning and support effect in sharing experiences with each other. It is recommended to further focus the training on the target group of fathers, in practice and in the documentation of “Weerbaar Opvoeden”. Samenvatting Ouders met een migratieachtergrond in Nederland ondervinden relatief meer problemen met het opvoeden van hun kinderen, en ondersteuning is daarom nodig. Vaders met een migratieachtergrond hebben over het algemeen een minder grote inbreng in de opvoeding dan moeders, en worden moeilijker bereikt met interventies. Om hen te ondersteunen wordt de training Weerbaar Opvoeden gegeven aan groepen vaders met een migratieachtergrond in Rotterdam. Het doel van dit onderzoek is om na te gaan in hoeverre vaders tijdens de training versterkt worden in hun vaderrol identiteit en weerbaarheid, en wat werkzame factoren uit de training zijn. Hiervoor zijn twee observaties gedaan bij trainingsbijeenkomsten van een groep eerste generatie Marokkaans-Nederlandse vaders, interviews met Marokkaans-Nederlandse vaders (N = 6), interviews met Marokkaans-Nederlandse trainers (N = 2) en een documentenanalyse. Bewustzijn over het belang van de vaderrol, korte en concrete principes en vaardigheden die het vermogen tot zelfregie vergroten, en het geloof uitkomsten te kunnen beïnvloeden, blijken belangrijke uitkomsten van de training te zijn. Verder blijken als belangrijkste werkzame factoren de trainer, die een grote invloed heeft op het succes van de training, en het delen van ervaringen met elkaar. Aanbevolen wordt om de training verder toe te spitsen op de doelgroep van vaders, ook in de documentatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37163
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo