De Relatie tussen Creativiteit, Rekenvaardigheid en Visueel-Ruimtelijke Intelligentie
Summary
In de literatuur is nog veel onduidelijk over de relatie tussen creativiteit, rekenvaardigheid en visueel-ruimtelijke intelligentie. Het doel van dit onderzoek was dan ook om inzicht te krijgen in deze relatie bij kinderen in groep 5, 6 en 7. Verwacht werd dat creativiteit als mediator zou functioneren in de relatie tussen visueel-ruimtelijke intelligentie en rekenvaardigheid. De steekproef bestond uit 341 leerlingen uit groep 5, 6 en 7 (M = 9.66 jaar, SD = .92) van verschillende basisscholen uit de regio Utrecht. Creativiteit werd gemeten door de TCT-DP, voor rekenvaardigheid werd gebruik gemaakt van CITO-scores en een subtest van de NIO werd gebruikt voor visueel-ruimtelijke intelligentie. Uit het onderzoek is gebleken dat alleen voor leerlingen uit groep vijf sprake is van een gedeeltelijk mediërend effect van creativiteit op de significant positieve relatie tussen visueel-ruimtelijke intelligentie en rekenvaardigheid. De relaties binnen dit mediërende verband zijn ook allemaal significant positief. Voor leerlingen uit groep zeven werd geen enkele significante relatie gevonden. De relatie tussen creativiteit en rekenvaardigheid voor leerlingen in groep zes is significant negatief. Een verklaring voor deze uitkomsten kan onder andere gezocht worden in de ‘fourth grade slump’ en de motivatie van leerlingen.