De ervaren invloed van het interventieprogramma De Gezonde School op de motivatie voor sportparticipatie bij kinderen uit groep zeven en acht.
Summary
Overgewicht is een van de snelst groeiende gezondheidsproblemen onder de Nederlandse kinderen en is een kenmerk van een ongezonde leefstijl. Een ongezonde leefstijl kan veroorzaakt worden door een aantal factoren, zoals onvoldoende fysieke activiteit. De laatste jaren is er veel geld en menskracht geïnvesteerd om interventies te ontwikkelen die zich richten op het meer laten bewegen en/of sporten van basisschoolkinderen. De Gezonde School, ontwikkeld door de Nederlandse overheid, is een voorbeeld van zo’n interventie. Huidig onderzoek heeft zich gefocust op de invloed van deze interventie op het ervaren beweeg- en sportgedrag, de motivatie en de ervaren barrières/protectieve factoren van de kinderen. Er werden twee scholen vergeleken waarbij één school wel gebruik maakte van de interventie De Gezonde School, en de andere school niet. Er zijn vragenlijsten afgenomen bij 95 leerlingen en interviews gehouden met acht leerlingen, met een leeftijd tussen de 10 en 12 jaar. De data zijn kwalitatief geanalyseerd en toonden aan dat de interventie De Gezonde School weinig van invloed is op het ervaren beweeg- en sportgedrag en de motivatie van de kinderen. Mogelijke verklaringen hiervoor zouden kunnen zijn dat de school zonder interventie evenveel aandacht heeft besteed aan de fysieke gezondheid van hun leerlingen als de school met interventie, of dat er niet veel eisen worden gesteld aan het vignet van De Gezonde School. Hierdoor zijn er niet veel verschillen tussen de beide scholen te zien. De belangrijkste implicatie was het verhogen van de bewustwording van de kinderen.