‘Wat is de relatie tussen cognitieve flexibiliteit en werkgeheugen bij kinderen met en zonder autisme?’
Summary
In dit onderzoek is onderzocht wat de relatie is tussen cognitieve flexibiliteit en werkgeheugen bij kinderen met en zonder autisme. Uit eerder onderzoek is namelijk gebleken dat het hebben van autisme lijkt samen te hangen met cognitieve flexibiliteit en werkgeheugen. Om deze relatie te onderzoeken hebben 73 kinderen uit het speciaal (basis)onderwijs (M = 123,97; SD = 15.79) meegedaan aan de afname van de testbatterij voor het meten van executieve functies en aandacht. Uit deze studie is gebleken dat er een significante positieve, gemiddelde relatie is tussen cognitieve flexibiliteit en werkgeheugen bij kinderen zonder autisme. Echter is er geen significant verschil gevonden bij kinderen met autisme. Ook is er geen verschil gevonden in prestaties tussen kinderen met en zonder autisme op zowel cognitieve flexibiliteit als op werkgeheugen. De resultaten moeten in het licht van de beperkingen geïnterpreteerd worden. Toekomstig onderzoek is nodig om een completer beeld te krijgen wat de invloed van de verschillende variabelen zijn om zodoende tot gerichtere interventies te komen die ondersteunend zijn voor kinderen met autisme.