De Modererende Rol van Temperament in de Samenhang Tussen Warmte/Conflict in de Broer/zus-relatie en Sociale Competentie
Summary
Doel Het doel van de huidige studie was het onderzoeken of er een samenhang bestond tussen warmte en conflict in de broer/zus-relatie en sociale competentie. Daarnaast is er onderzocht of de temperamentskenmerken extraversie, negatief affect en impulsiviteit een modererende rol speelden in deze samenhang. Methode De respondenten van dit onderzoek bestonden uit ouderparen (N = 391), die vragenlijsten hebben ingevuld over de kwaliteit van de broer/zus-relatie, sociale competentie en temperament van één van hun kleuters (gemiddelde leeftijd = 4.66 (SD = .88); geslacht = 50.1% meisjes). De onderzoeksvragen zijn getoetst met regressieanalyses. Resultaten Kleuters die volgens hun ouders meer warmte ervaren in de broer/zus-relatie waren sociaal competenter. Deze samenhang werd niet gemodereerd door temperament. Er was geen samenhang gevonden tussen conflict in de broer/zus-relatie en sociale competentie. Conclusie Warmte in de broer/zus-relatie hangt samen met de sociale competentie van kleuters, ongeacht in welke mate de verschillende temperamentskenmerken aanwezig zijn bij kleuters. Dit betekent dat interventies en preventies die sociale competenties willen vergroten en/of versterken zouden moeten investeren in één aspect van de meest langdurige relatie die mensen hebben in het leven: de warmte in de broer/zus-relatie.