Alcoholgebruik Onder Jongeren Binnen het REC-3 Onderwijs: Een multi-method studie naar de huidige situatie omtrent het alcoholgebruik binnen het REC-3 onderwijs
Summary
Op dit moment is er geen prevalentiedata bekend over het alcoholgebruik van jongeren binnen het REC-3 onderwijs, terwijl onderzoek aantoont dat deze jongeren mogelijk extra risico lopen op problematisch alcoholgebruik. In deze multi-method studie is onderzoek gedaan naar de huidige situatie omtrent het alcoholgebruik onder jongeren binnen het REC-3 onderwijs. De data uit die gebruikt is in dit onderzoek is afkomstig uit het EXPLORE-onderzoek van het Trimbos-Instituut. Op kwantitatief niveau zijn de prevalentie en gedragsdeterminanten onderzocht onder jongeren binnen het REC-3 (n=266). Op kwalitatief niveau zijn de aanpakken van scholen onderzocht ten aanzien van middelengebruik vanuit beleid en educatie door semigestructureerde interviews met docenten (n=13). Uit het onderzoek bleek dat de prevalentie alcoholgebruik relatief laag lag ten opzichte van het regulier onderwijs, en dat leerlingen doorgaans een negatieve attitude hebben naar alcoholgebruik. Ook werd een positief verband gevonden tussen de ervaren sociale invloed van vrienden en de kans op het ooit drinken van alcohol. Docenten nemen ook een lage prevalentie waar en zeggen daarom vaak geen concreet beleid te hebben en geven alleen les in middelenpreventie op selectieve basis, maar zonder door-professionals-ontwikkeld materiaal. Vanwege de lage prevalentie en de kleine groep jongeren met mogelijke alcoholproblematiek op het REC-3 onderwijs, kan het best op selectief niveau worden ingestoken op alcoholeducatie in de vorm van informeren en weerbaarheidsvergroting. Alcoholgebruik onder jongeren REC-3 overstijgt echter de schoolsferen: een community approach met als basis de pedagogische civil society biedt mogelijk een breder preventief vangnet voor alcoholgebruik.