Een meta-analyse naar het emotionele Stroop-effect - Het effect van het gebruik van een geblokt/gemixt design op het emotionele Stroop-effect.
Summary
In deze studie is gekeken naar de invloed van een geblokt/gemixt design op het emotionele Stroop-effect (het verschil in reactietijd van proefpersonen op emotioneel geladen stimuli en niet- emotioneel geladen stimuli). Een geblokt design houdt in dat emotioneel geladen stimuli en niet- emotioneel geladen stimuli in blokken worden getoond in het experiment (een blok complimenten, een blok beledigingen, een blok neutraal etc.). Een gemixt design betekent alle stimuli door elkaar gehusseld. In deze studie is tevens onderzocht in hoeverre de emotionele gemoedstoestand van een participant en het perspectief/de aanspreekvorm van een zin, effect kunnen hebben op het emotionele Stroop-effect. De huidige studie onderzoekt dit middels een directe vergelijking van twee bestaande datasets. De resultaten laten zien dat de reactietijd van proefpersonen in alle Condities (complimenten, beledigingen, neutraal) sneller is bij een geblokt design dan bij een gemixt design. Er is een algemeen effect van Experimenteel design op Reactietijd. Uit zowel het onderzoek met een gemixt design, als het onderzoek met het geblokt design, komt naar voren dat complimenten een faciliterend effect hebben ten opzichte van zowel neutrale als beledigende stimuli. Verder komt naar voren dat er geen significant verschil is te vinden in reactietijden tussen beledigingen en neutrale woorden en dat ook Perspectief geen significant verschil laat zien in reactietijd. Tot slot wordt duidelijk dat er geen correlatie bestaat tussen de gemoedstoestand en het emotionele Stroop-effect. Er worden kanttekeningen bij deze studie geplaatst en suggesties gedaan voor vervolgonderzoek. Dit onderzoek heeft meer inzicht gegeven in de werking van het menselijk informatie-verwerkingssysteem wanneer deze in contact komt met emotioneel geladen stimuli en is van belang voor de wetenschap om beter inzicht te krijgen in het fenomeen dat zich het emotionele Stroop-effect noemt.