Het standhouden van de (professionele) autonomie van de docent in het gedigitaliseerde onderwijs
Summary
Het onderwijs is één van de domeinen van de maatschappij waarin platformen een steeds dominantere rol spelen. In het Nederlandse onderwijs wordt deze dominantie ingevuld door leerlingvolgsystemen zoals Magister. In voorgaand onderzoek komt naar voren dat de dominantie van platformen reden is voor het kritisch onderzoeken van de rol die ze precies spelen. In deze onderzoeken ligt de focus vaak op de invloed van platformen op prestaties van leerlingen en de visie van docenten op de platformen in het klaslokaal. Dit onderzoek gaat hierop verder door docenten te vragen naar de manier waarop ze naar de eigen rol kijken in het gedigitaliseerde klaslokaal, vooral aan de hand van de (professionele) autonomie van de docent. Dit is onderzocht door semigestructureerde interviews af te nemen onder docenten. Uit de interviews komt naar voren dat platformen vooral ondersteunend zijn, maar toch ook voor belemmeringen kunnen zorgen. Uitgangspunt daarbij is dat docenten altijd de autonomie bewaren om zelf invulling te geven aan het gebruik van platformen als Magister waardoor belemmeringen niet of nauwelijks invloed hebben op de rol van de docent. De docent houdt dus de regie en ziet met betrekking tot zijn of haar autonomie de eigen rol niet in het bijzonder veranderen door de aanwezigheid van platformen. Dit onderzoekt geeft enerzijds aan dat platformen de rol van de docent niet zo zeer veranderen, anderzijds geeft dit onderzoek het belang aan hier kritisch naar te blijven kijken gezien de dominantie van platformen alsmaar toeneemt.