View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Belevingsonderzoek naar de Houding van Middelbare Scholieren ten Opzichte van een Gezond Voedingspatroon

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Haldan, LM-5995213 en Harbers, MJ-5954290.pdf (219.8Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Haldan, L.M.
        Harbers, M.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Tegenwoordig is gezonde voeding een actueel onderwerp in de maatschappij. De impact van voeding kan negatief uitpakken wanneer voeding het leven van individuen gaat beheersen en een obsessie wordt. Gevaren rond een té gezond voedingspatroon zijn echter weinig bekend. Middels dit onderzoek is inzicht verkregen in de houding van middelbare scholieren vanaf 16 jaar ten opzichte van een gezond voedingspatroon om zo meer bewustwording, wat van belang is voor adolescenten, binnen de maatschappij te creëren. Zevenenveertig scholieren hebben een vragenlijst ingevuld en acht zijn geïnterviewd om zo hun feitelijk voedingspatroon, attitude, ervaren sociale invloed, eigen effectiviteitsverwachting en de omgevingsfactoren welke hen beïnvloeden inzichtelijk te maken. Uit de resultaten, welke kwalitatief geanalyseerd zijn, blijkt dat de scholieren een gezond voedingspatroon nastreven. De attitude en kennis van scholieren met betrekking tot voeding wisselt sterk. Ouders en vrienden hebben de meest directe invloed op de scholieren wat betreft hun voedingspatroon, wel twijfelen scholieren soms aan de betrouwbaarheid van informatie. Gezien de eigen effectiviteitsverwachting bepalen de scholieren voornamelijk zelf wat zij eten, maar het zelfvertrouwen over het volhouden van een gezond voedingspatroon wisselt. Omgevingsfactoren zijn veelal protectief en komen voort uit de thuissituatie. Vervolgonderzoek toegespitst op intrapersoonlijke, sociale, culturele, politieke en omgevingsfactoren kan inzichten bieden voor interventieontwikkeling voor het preventief tegengaan van een problematische relatie tot voeding onder adolescenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36777
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo