DE ECO-CELEBRITY: CONSTRUCTIES VAN EXPERTISE EN AUTHENTICITEIT
Summary
Dit is een verkennend onderzoek naar de manier waarop eco-celebrities (ECs), aan de hand van Instagram-posts van Leonardo DiCaprio, reageren op de kritieken binnen het celebrity activism-discours. Celebrity activists (CAs) worden in de literatuur bekritiseerd vanwege hun agenda-setting capacity en hun (on)geschiktheid- en motieven voor activisme. Goodman & Barnes (2011) stellen dat deze kritieken te herleiden zijn naar problemen met betrekking tot enerzijds de expertise, en anderzijds de authenticiteit van de celebrity activist. Aan de hand van de critical discourse analysis van Fairclough zijn een drietal Instagram-posts van @leonardodicaprio onderzocht om te vinden hoe deze posts expertise en authenticiteit construeren. Uit de analyse is gebleken dat DiCaprio impliciet reageert op de kritieken door expertise te construeren door middel van de ‘materialiteiten’ van authenticiteit en door zich te manifesteren in plekken van macht, en door authenticiteit te construeren door middel van herhaalde constructen van expertise en geloofwaardigheid. Dit onderzoek stelt daarom dat de eco-celebrity reageert op de kritieken binnen het CA-discours, door zich tegen deze kritieken te verzetten door constructies van expertise en authenticiteit. De gedragingen van DiCaprio kunnen echter ook gevormd zijn door het soort activisme dat hij beoefent. Het verband tussen de aard van de problemen en de structuur van de posts is dus nog niet verkend.